Als een persoon met kanker met de snelheid van het licht de ruimte in wordt geschoten, stopt dan de groei van het kankergezwel?

als je even buiten beschouwing houdt dat deeltjes met massa oneindig zwaar worden als deze de lichtsnelheid bereiken.

Toegevoegd na 15 minuten:
Eventueel ook met uitleg als het kan, merci.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor de persoon in kwestie absoluut niet: zijn/haar (kanker-) cellen "verouderen"éven snel als hij-/zijzelf én het ( theoretische) ruimteschip.

De inertie (= tijdsvertraging d.m.v. massatoename en derhalve steeds toenemende energie) die deze persoon ondervindt,verhoudt zich relatief t.o.v. de (achtergebleven) waarnemer: het líjkt(!) voor de waarnemer alsof de ruimtereiziger?-ster ,die behept is met kanker,niet veroudert (vanuit diens standpunt gezien),maar voor de (theoretisch: praktisch onmogelijk,want dit zou een letterlijk oneindige massa=energiehoeveelheid vergen) met lichtsnelheid reizende ruimtevaarder/-ster zou de tijd = het tijdsverloop,relatief gezien(subjectief ervaren in dit geval),nét zo snel/langzaam voor hem/haar verlopen,ergo:
er zou wezenlijk niets in het ziekteverloop veranderen.

Alléén zou er voor de "normaal" verlopende (=achtergebleven,"gewone" wereld der waarnemer{-s}, waar de tijd dus "gewoon"blijft verlopen,inherent aan de tijdruimtelijke massa/versnellingswaarden volgens de relativiteitsbeginselen volgens Albert Einstein's relativiteitstheorie) tijdsbeleving/-meting op Aarde,niets veranderd zijn:

de "waargenomen" ruimtevaarder/-ster met kanker zou dus voor hén (op Aarde) níet verouderen en dus nimmer doodgaan,maar in het relativistisch tot de lichtsnelheid (300.000 km/sec.) versnelde ruimteschip en zijn inzittende(-n) verouderen zélf,subjectief door hem-/haarzelf ervaren dus absoluut níet!

Dát is nu juist de vreemde paradox der relativiteitstheorie.

Toegevoegd na 4 minuten:
laatste zin is uiteraard: verouderen dus(uiteraard,relativistisch gezien) dus zelf (subjectief ervaren) in een gewoon tempo: dus de progressie van een kankergerelateerde ziekte ontloopt men---helaas---niet op deze manier....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er vanuitgaat dat onmogelijke dingen kunnen, dan kan alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan niet even snel als de lichtsnelheid. Volstrekt onmogelijk, ook in een héél verre toekomst. Als je het zou kunnen *benaderen*: voor jezelf veranderd er weinig. Je lichaam wordt gewoon oud, je ziektes gaan gewoon door. Echter, als je terug naar de aarde zou gaan nadat je je bijv. met 99,999% v.d. lichtsnelheid had verwijderd, zal je wel terecht komen op een aarde waar men verder is in de toekomst dan n.a.v. je van je eigen klok zou mogen verwachten, als je de relativiteitstheoriën niet zo kennen.