Bestaat er wetenschappelijk bewijs voor de werking van zg. zoutlampen?

Dat is een zoutsteen met licht er in.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.4K
bamibal
3 jaar geleden
Dat ze licht geven is wel bewezen, ja.
Ritsuka
3 jaar geleden
Let er op dat ze zeer gevaarlijk zijn voor huisdieren!

Antwoorden (1)

Nee, er is geen wetenschappelijk bewijs. Daarom stel je deze vraag ook, denk ik . ;-)

1. Een zoutlamp is goed voor je humeur
We beginnen meteen met het meest voor de hand liggende en rationele voordeel. Van een zoutlampje knapt je humeur enorm op. Nou zal je baaldag niet anders worden van een zoutlamp meer of minder, maar het maakt het in ieder geval ook niet slechter. Feit is dat zo’n lamp een leuk interieur-item is en goed licht mensen een oppepper geeft.
De echte believers zeggen alleen niet dat dat vrolijke humeur komt door het licht en de schoonheid, maar door de ionen in de lucht die de serotonine bevorderen. Uit onderzoek komt echter maar een heel minimaal verschil in serotonine naar voren. Kortom: jouw gevoel is natuurlijk hartstikke echt, maar dat heeft waarschijnlijk weinig te maken met ionen in de lucht.

2. Zoutlampen reinigen de lucht
Een zoutlamp zou stofdeeltjes, allergenen, gifstoffen en bacteriën aantrekken en zo de lucht reinigen. De gedachte daarachter is dat zout een natuurlijke luchtreiniger is. De negatieve ionen trekken stofjes uit de lucht aan en veranderen hun chemische afgifte. Wanneer dat gebeurd is, valt de luchtverontreiniging op de grond. Maar helaas: er bestaat geen enkele grote studie die deze claim onderschrijft.

3. Een zoutlamp helpt bij luchtwegproblemen
Zouttherapie wordt ingezet om astma en allergieën te behandelen. Halotherapie-kamers, zoals het ook wel wordt genoemd, zou de lucht verschonen waardoor je vrijer ademt. Maar de nadruk ligt hier op die kamers. Een kamer met zo’n hoge concentratie zout kan een waarneembaar effect hebben. Een zoutlamp op je bureau waarschijnlijk niet.

4. Een zoutlamp helpt je slapen
Daar kunnen we ook kort voor zijn: er bestaat geen enkel substantieel bewijs dat een zoutlamp ervoor zorgt dat je sneller of dieper slaapt. Maar als je iemand bent die moeite heeft met het donker en graag een lampje aan laat, kan een zoutlamp wel helpen voor je nachtrust. Het warme, bijna rode licht is het beste licht om bij in slaap te vallen.
SimonV