Wat is de oorzaak van het feit dat licht niet door b.v. een steen heengaat en wel door glas of water?

Ik begrijp dat het licht door de ruimte heen gaat die tussen de moleculen zit, maar die ruimte bestaat toch ook in andere materie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht even dat je vraag al gesteld was, maar je onderschrift maakt er een geheel nieuwe en goede vraag van. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de eerste vraag werd verwijderd. Maar ik ben er echt in geinteresseerd, maar op Wikipedia snap ik meestal de helft niet, vandaar. (Ik heb vroeger wel iets erover geleerd, maar omdat het móest deed ik enkel wat nodig was, de interesse komt nu pas, na 30 jaar, haha).

Het beste antwoord

Vaak denkt men dat lichtdeeltjes klein zijn. Protonen zijn zwaar, dus groot, elektronen al een stuk kleiner en lichtdeeltjes nog kleiner, die kunnen overal tussendoor.
In werkelijkheid is het precies andersom de golflengte van een deeltje - vertaal het even naar grootte - is omgekeerd evenredig met zijn massa.
Dus het is op zich al heel bijzonder dat lichtdeeltjes door materie gaan.
Hoe met structuur die materie heeft, hoe moeilijker licht er doorheen gaat.
Glas en water met hun 'losse' structuur laten wel licht door

Samengevat: Of licht wel of niet door materie gaat heeft ermee te maken hoe hecht de de onderlinge structuur van de moleculen is van die materie.

Toegevoegd na 1 minuut:
erratum: hoe met structuur = hoe meer structuur.

Toegevoegd na 7 uur:
Hoe snel het licht zich voortplant in een stof is te zien aan de brekingsindex. Voor vacuüm is die 1. Dat betekent dat de voortplantingssnelheid de lichtsnelheid is. In vacuüm wordt het licht namelijk niet gehinderd.
De voortplantingssnelheid van licht in water is 1/1,333 = 3/4 van de lichtsnelheid. Dat is te zien aan de brekingsindex van 1,333

Voor een golflengte van 589,3 nanometer (licht van natriumlampen) gelden de volgende brekingsindices:
lucht: 1,00029
water: 1,333
glas: 1,5 tot 1,9
diamant: 2,419

Diamant valt hierin op. Licht gaat er wel doorheen, maar niet zo snel als door de media zonder structuur.
Dat licht door een stof met grote structuur gaat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door kanaaltjes in het kristal waar het licht doorheen kan.

Toegevoegd na 4 dagen:
Na nog wat nalezen kort samengevat:

Wanneer licht van lucht in een ander materiaal gaat, kan het licht door het materiaal worden geabsorbeerd.

Wanneer het licht niet wordt geabsorbeerd, zoals bij glas, gaat het licht in het glas langzamer. Door die overgang kaatst een gedeelte van het licht terug.
Welk gedeelte terugkaatst en welk gedeelte doorgaat en hoe die lichtstralen worden afgebogen wordt beschreven door de wetten van Fresnel. De brekingsindex speelt daar een grote rol bij.
Zowel bij doorlaten van licht als bij terugkaatsen van licht speelt absorptie geen rol.

Dat een steen licht terugkaatst heeft dus niet te maken met absorptie. Dat een steen niet alle kleuren licht terugkaatst en dus niet wit is, komt doordat een aantal kleuren niet terugkaatst maar wordt geabsorbeerd. Die kleuren worden niet doorgelaten, maar vastgehouden.
Hoe het zit met absorptie en kleurwaarneming valt buiten het bestek van deze vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zichtbaar licht heeft niet de juiste fotonenergie om de moleculen en atomen in glas en water naar een hoger energieniveau aan te slaan, en wordt dus niet geabsorbeerd.
Bij steen gebeurt dat wel, waarna steen dat licht weer uitstraalt als de moleculen en/of atomen weer naar de grondtoestand terugvallen. Dat is het licht dat we dan zien.
Reddie
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Dat heet te maken met het feit dat bij metalen heel veel elektronen in de geleidingsband zitten. Ze kunnen dan synchroon reageren.
Reddie
12 jaar geleden
Het gele Natriumlicht heet te maken met de energieniveaus van de Na elektronen.
Maar ook trillingen van hele atomen, ionen en moleculen spelen er een rol bij.
Dat is er ook de oorzaak van dat die verschijnselen niet allemaal simpel berekend kunnen worden.
Heel veel moet worden gemeten, en achteraf proberen de logica te ontdekken.
Reddie
12 jaar geleden
@cestbiencovitz
Wordt het niet eens tijd om rond een stamtafel verder te bomen? Ik hoor de GV computer al overkoken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cestbiencovit: Begrijp ik nu dat doordat de fotonen botsen met elektronen van een materie de kleuren die wij zien, doen ontstaan? (dit vanwege de uitleg via de link "stel je vraag") (Ik ben maar een beginnelingetje hoor)
Reddie
12 jaar geleden
Nee, de kleuren die we gewoon zien zijn de kleuren van het zonlicht (zoals die uitgesplitst zijn in de regenboog).
De elektronen bepalen wel HOE we ze zien, doorgelaten, gereflecteerd of verstrooid.
Deze discussie is voor jou misschien een beetje te ver voerend, maar je vermeld je leeftijd niet, dus is het gokken waar je in je ontwikkeling zit.
Reddie
12 jaar geleden
@Boksboks, je zegt goeie dingen. De materie is zeer complex. Wat meespeelt zijn energieniveaus van elektronen (zijn er veel in een vaste stof/kristal), de trilling van de atomen, de trilling van de moleculen, etc.
Mijn begrip heb ik wel gespuid. Dank voor je medeleven.
Glas en water reflecteren licht ten dele en absorberen het ten dele, echter dunne lagen water en glas worden door fotonen in het visuele spectrum (350-700nM) voornamelijk doorgelaten.
Het is dus een kwestie van niet voldoende absorptie waardoor licht doorgelaten wordt.
Toch houden glas en water veel andere golflengten tegen,
met een CO2 laser 10500nM snijd je glas en warm je water op terwijl golflengten die langer zijn dwars door steen heen gaan (13uM) zodat je met FLIR warmtekijkers dwars door een stenen muur kunt zien of er iemand achter staat.
Het is dus een kwestie of de golflengte wel of niet geabsorbeerd of gereflecteerd wordt , is dat niet het geval dan is er transmissie.
In wezen kun je dit zo moeilijk uitleggen als je wilt maar transmissie is een kwestie van weinig absorbsie,
Zo is e (xtinctie)=-log T(ransmissie)