Hoe werkt een 3d hologram met spiegels precies?

De illusie ontstaat natuurlijk door twee parabolische spiegels die in de in de schijf verwerkt is. Maar vanaf alle kanten is het object te bekijken, maar ik kan niet goed verwoorden hoe dat effect nu precies ontstaat, en wat je nu eigenlijk echt ziet?

https://www.coolgift.com/nl/3d-Hologram-Illusie

Picture for question
erotisi
7 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi erotisi, ik ben aan het kijken hoe dit werkt, ben er nog niet uit. Denk dat het gaat via reflectie holografie en via interferentie. Maar wat me bezig houdt is hoe het licht binnen de parabolische spiegels komt. Ga verder kijken, want het intrigeert mij ook.

Antwoorden (1)

Het is geen hologram maar een optische illusie.
De opening in de bovenste spiegel is het brandpunt van de onderste spiegel en andersom is het midden van de onderste spiegel het brandpunt van de bovenste spiegel.
De lichtstralen die van het voorwerp uitgaan, dat in het midden van de onderste spiegel is geplaatst, en de bovenste spiegel treffen worden terug gekaatst naar de onderste spiegel. Deze kaatst die stralen weer terug en vormt en beeld in de opening van de bovenste spiegel.
Omdat het oog niet weet waar de stralen echt van vandaan komen vormen die een beeld op de plaats waar de stralen vandaan lijken te komen.

Als je het filmpje bij de Mirage 3D goed bekijkt zie je ook dat het beeld omgekeerd is, in de onderste spiegel staat het varkentje anderom dan wat je ziet als beide spiegels op elkaar staan.
In onderstaande link kan je op: A MATRIX ANALYSIS of the “MIRAGE” OPTICAL-ILLUSION TOY klikken en vind je een uitgebreidere verklaring.
Daar wordt teven ook gemeld als je nog een voorwerp op het eerste voorwerp plaatst, dat dit voorwerp groter lijkt dan het werkelijk is.