Hoe kan ik zelf "glow-in-the-dark" maken met in Nederland verkrijgbare producten ?

Ik wil als Scouting-programma graag met de kids zelf glow-in-the-dark-vloeistof maken.

Op het internet zijn diverse recepten te vinden, maar die hebben vaak Amerikaanse ingrediënten nodig (b.v. de frisdrank 'Mountain Dew') die hier moeilijk te verkrijgen zijn.

Weet iemand een goed werkend recept met gewone Nederlandse producten ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Gewoon glow in the dark maak je door zink en zwavel met elkaar te reageren waar een heel klein beetje koper poeder doorheen zit.
Je krijgt dan niet de lichtgevende vloeistof maar het nalichtende poeder.
Dus het eigenlijke glow in the dark.
Ik heb het op die manier zelf gemaakt en het werkt goed, soms heel goed.

De metaalpoeders worden met zwavel gemengd en buiten aangestoken, de reactie is heftig, het na de reactie overblijvende ZnS .Cu is het materiaal wat ik bedoel.

Toegevoegd na 1 dag:
Men menge zeer fijn gevijld zinkpoeder 6.5 gram met zwavel sublimatum of chemisch zuiver 3.2 gram.
Vervolgens mengt men zeer fijn koperpoeder bij max 0.2 gram
Homogeniseer de poeders.
Dit mengsel is wel brandbaar maar NIET explosief.

BUITEN legt men dit op een stenen ondergrond welke schoon is en trekt een lijntje van dit poeder van ongeveer 1/2 cm breed.
Aan het begin van dit lijntje steekt men het aan met een brander, een stukje magnesiumlint of wat kruit uit een rotje, het is wat moeilijk aan te krijgen.

Ga UIT de wind staan en neem sowieso een flinke afstand.
Nadat de enorm felle groene vlam gedoofd is late men het een kwartier afkoelen.
Vervolgen verzamel je het restant en belicht het sterk.
Je ziet dan bepaalde delen als de lamp uit is , in het donker zeer duidelijk nalichten.
Verzamel DEZE stukjes en probeer op mechanische wijze de niet na- gloeiende stukjes te verwijderen.

Mits secuur gewerkt heb je een kleine hoeveelheid zeer sterk nagloeiend ZnS.Cu welke voor de professionele lichtgevende verf zeker niet onderdoet.

De stof ontleedt in zuur en is giftig bij inname.
Je kunt het mengen met behangplaksel en daarmee witte voorwerpen lichtgeven maken.

Zink kun je het beste gewoon met een fijne vijl uit een stuk dakgoot of zo bij elkaar vijlen, gebruik geen schuurpapier of haakse slijper.
Dan verbrand de zink of je krijgt er teveel schuurpapierrommel doorheen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

je zou eventuul mountain dew kunnen bestellen bij de onderstaande link en kijken of dat werkt volgens mij ben je daar ongeveer evenveel kosten aan kwijt