Als je iets van grote hoogte naar beneden zou gooien is wordt het dan zwaarder?

Ik vraag me af als je een Euro van de Eifeltoren af zou gooien neemt zijn gewicht dan toe door de snelhied?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Antwoorden (8)

Nee, het gewicht blijft hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gewicht van je gegooide Euro neemt iets af. Namelijk de Eiffeltoren is iets verder van de aarde verwijderd als het aardoppervlak. Het verschil is miniem , maar toch.

De massa van de Euro blijft hetzelfde.

Overigens is het mogelijk dat de waarde van je Euro ( vergeleken met andere munten) is afgenomen wanneer hij het aardoppervlak heeft bereikt.

Toegevoegd na 48 minuten:
Foutje in de eerste zin. Het gewicht van je gegooide Euro neemt iets toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou,nou,zo snel bergafwaarts gaat het nou ook weer niet met de euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dollar haalt ons nog in, de wereld op z'n kop...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
Gewicht is massa maal versnelling. De versnelling neemt toe met de hoogte. Dus de klap van de euro vanaf de eiffeltoren is harder dan wanneer je hem vanuit je hand op de grond laat vallen.
Dus het antwoord is ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet: Kracht is massa maal versnelling?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, gewicht moet kracht zijn, klopt helemaal. Wist het kennelijk toch niet meer helemaal. Rest klopt wel.
Dank!
Cryofiel
13 jaar geleden
De versnelling neemt niet toe met de hoogte. Als je ervan uitgaat dat de Eiffeltoren ruimschoots laag genoeg is om te mogen zeggen dat de zwaartekracht bovenaan nog gelijk is aan de zwaartekracht onderaan, dan is de versnelling bovenaan en onderaan gelijk. In werkelijkheid is de versnelling onderaan kleiner dan bovenaan, omdat je onderaan al flink last hebt van de luchtweerstand.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dus in die zin is de versnelling onderaan wel kleiner, maar dat komt dan puur door de luchtweerstand.
Gedurende de val neemt het gewicht van je Euro toe. Dat heeft twee oorzaken.

De eerste oorzaak is dat de zwaartekracht ver van de aarde lager is dan dicht bij de aarde. Het gewicht wordt bepaald door de zwaartekracht. Bovenin de Eiffeltoren is je Euro daardoor net een tikkie lichter dan beneden. Gooi jij die Euro naar beneden, dan zal de munt gedurende de val dus zwaarder worden, doordat de zwaartekracht die op de munt werkt toeneemt.

De tweede oorzaak is de beroemde wet van Einstein: E = mc² . Die kun je om-schrijven naar m = E/c² . Hieruit volgt dat, hoe hoger E (de energie) wordt, hoe meer massa (m) de munt krijgt. Aangezien zware massa en trage massa gelijk zijn, neemt ook het gewicht van de Euro toe wanneer die een steeds hogere snelheid krijgt, en daardoor een steeds hogere (kinetische) energie.

Goed, dit was een lang verhaal. Ik kan het antwoord voor je samenvatten tot één woord:

Ja.

Toegevoegd na 33 seconden:

Maar het effect is zo minimaal, dat het in dit geval puur theoretisch is, en geen enkele praktische betekenis heeft.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daarom kunnen we de lichtsnelheid niet doorbreken, dan zou het object oneindig zwaar zijn.
Het gewicht en massa zijn 2 compleet verschillende dingen. De massa zal niet veranderen, maar het gewicht zal toenemen, de euro zal door de hoogte en de zwaartekracht steeds sneller vallen waardoor zijn gewicht zal toenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet wel dat een klein takje vanaf heel hoog, als dat recht naar beneden valt en je staat er precies onder, dat dat takje dan dwars door je hele lichaam kan gaan, het komt dus wel heel hard aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewicht blijft altijd gelijk. Alleen als je de zwaartekrachtsterkte veranderd dan verandert gewicht.
Als de euro sneller valt, neemt wel de kracht toe, want kracht is massa keer snelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om van alle problemen af te zijn; massa blijft altijd gelijk, alleen de zwaartekracht (lees: hoe hard de aarde aan de munt trekt) neemt af naarmate de munt verder van de aarde verwijderd is.
De massa blijft gelijk, het gewicht van de munt neemt toe.

Overigens niet te verwarren met kinetische energie. Dat heeft hier nu weet niets mee te maken.