Is een waterleiding van 15mm maar 25mm vergroten zinvol?

Ik heb in de meterput bij de voordeur een aansluiting zitten. Deze zit op een 15mm koper buis. Ik sluit hier een verloop stuk op aan maar 25mm tyleen. Vervolgens breng ik die 50m verder naar achteren in de tuin.
Nu is de discussie hier: 15mm uitloop naar 25mm heeft geen effect omdat de uitloop bepalend is. Terwijl ik denk dat het zorgt voor minder weerstand en dus wel degelijk nuttig is.

Wie helpt mij aan een antwoord?

Alvast bedankt.
Marijn

4 jaar geleden
11.4K

Antwoorden (3)

Probeer het volgende uit:
Zet een waterslang op de kraan en draai die helemaal open. Let op de waterstraal
Knijp nu tussen duim en wijsvinger de slang half dicht. Let op de waterstraal. Zet nu een trechter met de smalle kant in de waterslang en let op het water. Van klein naar groot heeft géén effect op de waterafgifte.
De waterafgifte wordt bepaald door de smalste doorvoer.
Toegevoegd op 20 juni 2019 18:51: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het ligt eraan wat je wil bereiken.

Wanneer je de doorvoer van water versmalt zal dezelfde hoeveelheid water door het smalle stuk als door het brede stuk moeten. Het gevolg daarvan is dat het water in het smalle stuk sneller zal stromen als in het brede stuk.

Voor de totale doorvoersnelheid is met name de weerstand van de gehele leiding van belang. Die is bij een dunnere leiding inderdaad hoger dan bij een dikke. (Probeer maar eens een hoeveelheid water door een heel klein gaatje te persen.)
Theoretisch heeft de dikkere leiding dus zin omdat deze de het totaal aan weerstand in het systeem verlaagd.
In de praktijk zal het verschil niet bijster groot zijn. De 15mm geeft al een goede doorgang.

Wanneer het een warm-waterleiding betreft moet je extra oppassen!

Door de dikkere leiding neemt het volume water in de leiding toe. Er moet dus meer (koud) water wegspoelen alvorens het warme water je kraan kan bereiken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
PS, wanner je te weinig druk in je kraan hebt, check dan eerst even of er niet een stopkraan bijna dicht staat. De stopkraan vindt je doorgaans onder de spoelbak van de betreffende kraan.
waterdruk = stroom x weerstand

Als de waterdruk gelijk blijft en de weerstand neemt af, dan resulteert dit in een hogere stroom.

Echter zal de stroom zich beperken tot de hoogste weerstand in de buizen. Daarom zal de hoeveelheid water per tijdseenheid hetzelfde zijn.

Draai de kraan maar eens dicht. Er verplaatst zich niet meer water (stroom) door de toevoer dan door de kraan (weerstand) past.