Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je een vliegtuig simpelweg in schaal reduceren?

Als ik bijvoorbeeld een Spitfire in schaal Zou willen reduceren zou ik dan rekening moeten houden met het gereduceerde oppervlak van de vleugels, terwijl de grote en het aantal moleculen Gelijk blijven. Zou ik het vliegtuig lichter moeten maken of meer vleugeloppervlak Moeten maken. Groet mark

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
829
TurfGraver
3 jaar geleden
Hoe zou je dit: "terwijl de grote en het aantal moleculen Gelijk blijven." willen doen en de schaal willen reduceren?
LeonardN
3 jaar geleden
Vziw zijn er modelvliegtuigen op schaal. Ik neem echter aan dat deze met lichtere materialen zijn gemaakt dan het origineel. "terwijl de grote en het aantal moleculen Gelijk blijven."
Dat is een hele vreemde. Als je iets op schaal maakt verandert bij definitie de grootte. Als de grootte verandert, dan in principe ook het aantal moleculen, of je moet iets bijzonders gaan doen natuurwetenschappelijk.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als een vliegtuig in schaal wordt gereduceerd moet je rekening houden met het volgende:
het gewicht neemt af met 3e macht
oppervlak vleugels neemt af met 2e macht
lengte neemt af met 1e macht

oftewel: is de massa van een vliegtuig 10000 kg in oorspronkelijke staat, en je gaat een schaal 1:2 nemen, dan krijg je:
lengte is 0,5 van de oorspronkelijke lengte
vleugeloppervlak is 0,25 van oorspronkelijke vleugeloppervlak (1/2x1/2)
massa is 1250 kg (1/2 x 1/2 x 1/2)
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding