Nee. Alle kleuren die wij met het oog kunnen zien zijn bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleuren kan je niet "uitvinden", alleen maar ontdekken. Een kleur is een bepaalde golflengte van licht, als ik me niet vergis heeft van de kleuren die wij kunnen zien rood de kortste en blauw de langste golflengte. Er zijn ook nog een hele hoop kleuren die we niet kunnen zien met het blote oog, maar wel waarnemen en meten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.google.nl/search?gcx=w&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=golflengte+rood+blauw Klopt, ik was verkeerd. Dank!
Jawel.

Wat wij als kleur waarnemen welke een voorwerp heeft kan een bonte mengeling zijn van stoffen die bepaalde verschillende kleuren van het licht absorberen in bepaalde mate, dat kan dus in een haast oneindige variatie en er is dus vast nog een kleur verf oid. te bedenken die er nog niet is.
Ook met optische effecten in de verf/kleurstof kun je bijzondere beleving opwekken, zoals verf die opaliseert (de micakleuren die jaren geleden op auto's van Franse makelij werd gebruikt.
Dus kun je wel degelijk nieuwe kleuren verf ed. maken.
Hel lijkt me sterk dat alle kleuren al eens gemaakt zijn,
onze ogen kunnen miljoenen kleurnuances onderscheiden.
Als het over licht gaat dan is het wat lastiger, omdat we weten welke drie kleuren onze ogen waarnemen en deze in alle kleurverhoudingen wel te maken is.....

Toegevoegd na 19 uur:
lees vooral (ook) mijn laatste reactie onder deze vraag, die verduidelijkt en onderbouwt mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit van elektromagnetische golven gehoord?
Zie het als trillingen. Als de trillingen klein zijn, zijn het gammastralen. (zie plaatje)
Tussen ultraviolet en infrarood in zit een stuk die onze ogen waar kunnen nemen. Onze ogen detecteren die golven en sturen een signaaltje naar onze hersenen. Daar wordt dat omgezet in waardoor jij een kleur ervaart.

En nu antwoord op je vraag:
Wij zijn niet in staat een nieuwe kleur uit te vinden.
Maar, het is niet onvoorstelbaar dat onze wetenschappers er op een dag in slagen onze ogen te modificeren zodat we ultraviolet, infrarood en voorbij deze golven waar kunnen nemen. Waarom niet? Sommige dieren kunnen deze kleuren ook waarnemen. (of die dieren dat als kleur ervaren weet je trouwens niet)
Welke kleur je zou ervaren als wetenschappers in de toekomst er in slagen onze ogen te veranderen is niet te voorspellen. Misschien wel een nieuwe kleur, misschien wel alleen een grijstint.