Hoe werkt de atomaire massa-eenheid precies?

Ik weet dat het iets is om het rekenen met atomen makkelijker te maken, maar ik ben nu scheikunde aan het doen en ik snap niet precies hoe dat nu werkt met die ''u''.

Toegevoegd na 9 minuten:
En niet kopiëren van wikipedia aub, want ik vraag het juist hier omdat ik er op wikipedia niks van snap ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Als 1 proton een massa zou hebben van 1 gram. Dan zou de u niet nodig zijn. Dan is de massa van een neutron ook 1 gram. De massa van een Koolstofatoom (C) zou dan met 6 protonen en 6 neutronen 12 gram zijn.
En zuurstof (O) met 8 protonen en 8 neutronen 16 gram.
De massa van CO2 zou dan heel gemakkelijk uit te rekenen zijn. Die is dan 12 + 16 + 16 = 44 gram.
Nu is de massa van een proton vele kleiner. Toch willen we het rekenen eenvoudig houden.
We zeggen nu de massa van een proton is 1 u. De massa van ene neutron is 1 u. Koolstof heeft een massa van 12 u, zuurstof van 16 u en CO2 van 44 u.
Aan het eind moeten we nog even omrekenen naar gram.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dat omrekenen naar gram doen we op een merkwaardige manier.
Een C atoom van 12 u reageert met 2 O atomen van 16 u tot CO2 dat een massa heeft van 44 u.
Kun je je voorstellen dat wanneer je 12 gram C hebt, je dan 44 gram CO2 krijgt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nog een opmerking: hoe zit 't dan met het gewicht van de elektronen?
Nou, dat verwaarlozen we. Een elektron heeft een massa van ongeveer 1/1000 van een proton of neutron. En de meeste atomen (in elk geval in het voorbeeld hierboven) hebben evenveel of meer neutronen als/dan protonen. En het aantal elektronen is gelijk aan het aantal protonen, dus de massa van de elektronen is minder dan 1/2000 van die van het atoom.
Dat mag je dus gevoeggelijk verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1u zou je ook uit kunnen drukken in kg.
Dat is 1,66 * 10^-27, oftewel
0,00000000000000000000000000166 kg
oftewel 1,66 quintiljardste kilo, oftewel ongeveer een duizendste yoctogram.