is magnesium het enige materiaal dat elkaar aantrekt, of zijn er meerdere stoffen of materialen die elkaar aantrekken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je je vraag verduidelijken?

Antwoorden (2)

Aan de tags te zien doel je op magnetische aantrekkingskrachten. De naam magnesium komt echter niet van magnetisme, maar van een district Magnesia in Thessalië in Griekenland (dezelfde naam waar magnetisme trouwens ook van af is geleid, toeval dus)

Vier elementen zijn magnetisch: ijzer, nikkel, kobalt, gadolinium. Er zijn echter veel meer legeringen die een magnetische lading kunnen hebben.

Magnesium is dus een element dat zichzelf (of andere magnetische voorwerpen) dus niet aantrekt, ondanks dat de naam andere verwachtingen geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk eens aan water. Wat houd een waterdruppel bij elkaar?Dat zijn vanderWaals-krachten, aantrekkingskracht op moleculair niveau. Cohesie. Hoezo hangt er een waterdruppel onder een ijsklontje? Cohesie. Als het ijsklontje meer smelt dat verzamelt er zich steeds meer water in de druppel totdat de zwaartekracht sterker wordt dan de cohesie tussen het ijsklontje en de druppel.

Waarom blijft een waterdruppel onder je vinger hanger? Adhesie. Omdat het om aantrekkingskracht gaat tussen andere typen moleculen.

Hoezo blijft een gekko aan het plafond hangen? Adhesie. De onderkant van zijn pootjes zijn voorzien van ontelbare microhaartjes die met zijn allen de adhesie hebben van het oppervlak van een voetbalveld. Samen hebben al die haartjes genoeg kracht op ondersteboven aan het plafond te "plakken".