Ontploft elke colasoort in de diepvriezer of heb ik mazzel gehad?

Al vele jaren stop ik flesjes cola (huismerk) in de diepvries, om met dagjes uit de hele dag frisse cola te hebben. Nu lees ik onlangs over de risico's over flesjes en blikjes cola die in de diepvriezer ontploffen. In de vele jaren dat ik dit doe (meestal een hele nacht) is mijn flesje nooit ontploft. Wat kan de oorzaak zijn, of heb ik gewoon al die tijd puur geluk gehad?

6.6K

Antwoorden (1)

Elke frisdrank kan ontploffen, niet alleen cola. Wanneer het water in een frisdrank verandert in ijs, zet het uit en perst het de kooldioxide naar buiten.
De meeste blikjes en flesjes zijn zo stevig dat ze deze druk aankunnen. Maar een zwak exemplaar kan exploderen.
SimonV
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
''perst het de kooldioxide naar buiten'', nee, blijft gewoon in het ijs. Het is het uitzettende water dat het probleem is.
SimonV
5 jaar geleden
Dat wordt inderdaad vaak gedacht. Toch is het de kooldioxide. De druk van het gas heeft een groter effect dan het ijs. Een blikje bevroren water kan veel minder kwaad.
Zie:
https://www.livescience.com/22857-frozen-soda-explosion.html