Wat zijn de gevolgen van pepperspray dat over datum is?

Wat gebeurt er met pepperspray waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken?

3 jaar geleden
6.9K
Amadea
3 jaar geleden
Deels is dat bij https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/128283/gebeurt-traangas-datum/ al beantwoord.

Antwoorden (1)

Pepperspray (ook wel peperspray, pepernevel of OC-gas genoemd, van oleoresin capsicum) is een spray die als werkzame stof het prikkelende extract uit chilipeper (capsaïcine) bevat.
Capsaïcine is een alkaloïde. Alkaloïden vormen een natuurlijke groep stikstof bevattende, meestal basisch reagerende stoffen, die zeker in een spuitbus met drijfgas niet voor bederf gevoelig zijn. Pepperspray "over de datum" zal dus gewoon zijn werk blijven doen.