Hoe komt het dat sommige mensen bij iedere lichte inspanning kreunen?

Ik ken iemand die heel vaak moet kreunen *uuumpf*, voornamelijk bij iedere vorm van inspanning. Sindsdien ben ik er op gaan letten > meer mensen hebben dat. Is daar een reden voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Ik behoor tot de kreuners bij elke kleine inspanning, hoe klein dan ook. Inmiddels ben ik er achter dat mijn bewegingsapparaat altijd heel licht pijnlijk is geweest.
Misschien hebben meer mensen dit.
Ik heb er verder geen moeite mee, het is gewoon zo. Als kind had ik het al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is niets anders dan een soort ontlading. Kreunen en puffen is nodig om de 'druk' te laten ontsnappen.

In veel culturen (die dicht bij de natuur staan) wordt heel veel gekreund als ze b.v. ziek zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een gewoonte geworden en vaak hebben ze het zelf niet eens in de gaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie het maar als een "ticque nerveux", hoe je het ook schrijft. Stoort me minder dan kreunen terwijl je eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kreunen in het tennis was dit jaar meer dan ooit een discussiepunt tijdens Roland Garros en Wimbledon. Het was dus maar een kwestie van tijd voor de wetenschap zich op het onderwerp zou gooien. En de eerste studie betekent alvast een steuntje in de rug voor speelsters als Maria Sharapova en de nog luidere Portugese Michelle Larcher de Brito: als je kreunt, speel je beter.

Onderzoekers aan de Hardin-Simmons Universiteit in het Amerikaanse Texas vroegen aan 'stille' tennissende studenten om hun slagen te begeleiden met gekreun. Uit de vergelijkende studie bleek dat ze met geluid hun opslagen en forehands gemiddeld 6 km per uur harder speelden dan zonder. 'Kreunen is dus weldegelijk zinvol voor wie een maximale inspanning moet leveren,' concludeerde Dennis O’Connell, auteur van de studie.