Wat is het verschil tussen een chromosomale afwijking en een mendelische aandoening?

Ik bedoel het zijn toch allebei erfelijke aandoeningstypen dus wat is dan het verschil?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Zoals ik bij een ander antwoord al aangaf: "Mendelisch" betekent gewoon: volgens de Mendelwetten.
Mendel was een kloosterling en ontdekte een dikke 100 jaar geleden als eerste hoe de overerving van bijvoorbeeld bepaalde bloemkleuren in zijn werk ging. (Hij kon geen verklaring geven, dat kon niemand toen nog, maar hij ontdekte de "spelregels".)
Die spelregels zijn naar hem genoemd: de Mendelwetten.

Er is dus geen enkel verschil, alleen de naam.

Toegevoegd na 7 uur:
Eigenlijk ontdekte Gregor Mendel die spelregels als een dikke 150 jaar geleden (in 1866). Maar ze baarden toen nog weinig opzien. Pas een dikke 100 jaar geleden werd hun wetenschappelijke waarde herkend (o.a. door onze "eigen" Hugo de Vries). Vanaf toen sprak men van Mendelwetten.