Is de natte zomer en het natte weer van de afgelopen tijd nou het gevolg van de klimaatverandering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Allereerst een dikke plus voor je vraag. En dan nu mijn antwoord:

Natuurlijk is het huidige weertype een gevolg van de klimaatverandering.

De seizoenen schuiven namelijk steeds verder op. Het koude voorjaar..tegenover het dikwijls zonnige najaar zijn daar goede voorbeelden van.

Door de opwarming neemt de hoeveelheid vocht in de lucht gedurende de zomer aanzienlijk toe.

In het najaar komen de grote neerslagwolken over het nog relatief warme zeewater en nemen nòg meer vocht op.

Aangekomen bover het land ontladen de wolken zich in de vorm van regen als gevolg van hun gedwongen stijging..omdat land nu eenmaal hoger ligt dan de zee.

Dus als gevolg van de opwarming bevat de lucht veel meer vocht en daarom kun je stellen dat het huidige weertype een gevolg is van de klimaatverandering.

Ik wil overigens best aannemen dat de mens hieraan voor een deel schuldig is..maar..

Maar gedurende de talloze jaren dat de aarde al bestaat, hebben er een aantal periodes van afkoeling (de ijstijden)èn opwarming plaatsgevonden.

En ook nu bevinden wij ons, naar mijn mening, in een periode van relatieve opwarming.

Trouwens in de jaren zeventig van de vorige eeuw werd reeds door wetenschappers voorspeld dat na het jaar tweeduizend het karakter van het weer meer en meer extreme trekjes zou gaan vertonen.

Dus alle schuld volledig bij de mens neerleggen..màg m.i. absoluut niet.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep. Klimaatveranderingen zijn een natuurlijk verschijnsel. Zelfs al zou er geen mens op aarde zijn zal klimaat blijven veranderen. Schuld bij de mens leggen is m.i. een mooie 'money-spinner'... (alhoewel ik wel denk dat de mens helpt het proces te bespoedigen). Jouw voorbeeld van de ijstijd... hoeveel mensen scheurden er toen in auto's rond... Hoeveel zware industrie was er toen aanwezig... En kijk nu eens wat er de lucht ingaat als bv een vulkaan begint te hoesten... + voor jouw antwoord.

Andere antwoorden (1)

Nee. Het is het gevolg van fluctuaties in de weerpatronen. In dit geval het gevolg van een warmtestroming in de oceaa, genaamd ´La Nina´.

Wel is het de verwachting dat het in nedeerland vaker zwaardere buien gaat geven die leiden tot een iets hogere neerslag. Dit jaar was overigens eerder een droog dan een nat jaar, opokal lijkt het misschien niet zo.