Thv Muiderberg hangen de hoogspanningskabels niet in de bekende hoogspanningsmasten (mast met zijarmen) maar in een 9-tal portalen; waarom is dat?

Parallel aan de spoorlijn Almere -Weesp loopt het tracé van de bovengrondse hoogspanning. Zoals gebruikelijk worden hiervoor de bekende hoogspanningsmasten gebruikt: 1 mast met diverse zijarmen. Echter, thv Muiderberg, over een korte afstand (via Google Maps schat ik ca. 900 meter), staan er 9 portalen ("omgekeerde hoofdletter U"). Waarom worden daar ter plaatse portalen gebruikt en waarom staan die op zo'n kleine afstand van elkaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (1)

Volgens mij heeft het te maken met de lepelaarkolonie die destijds in het Naardermeer zat. De lepelaars zochten ergens anders voer dan waar ze nestelden en men was bang dat de kolonie zou verdwijnen als er (te) hoge masten zouden komen.