kan een elektromotor een andere elektromotor aandrijven?

Toegevoegd na 6 uur:
En hoelang kan dit stand houden?

Toegevoegd na 18 uur:
Ik had het inderdaad beter moeten formuleren.
Kunnen 2 elektromotoren elkaar aandrijven. Zodat deze 'oneindig' lang blijft draaien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is het nut ervan??
Je veroorzaakt alleen maar wrijving.
Bordensteker
10 jaar geleden
Het antwoord is ja, maar het lijkt betrekkelijk onzinnig.
Een zinnig antwoord kan pas ontstaan als de vraagsteller zijn bedoeling nader toelicht!

Het beste antwoord

Na de tweede toevoeging is de vraag duidelijker geworden.

Twee elektromotoren die elke met een dynamo elektriciteit opwekken om de andere van elektrische energie te voorzien. Dat wordt een zgn. perpetuum mobile genoemd, en kan niet bestaan, omdat er altijd verliezen zijn: de elektromotor wordt warm en brengt geluid en trillingen voort: verlies. De onmisbare dynamo of generator wordt ook warm en maakt geluid en enige trilling: ook weer verlies.

Als het wel zou kunnen, dan zou het met één motor en één generator ook denkbaar zijn, maar je zou er nog niet veel aan hebben, want zodra je er iets nuttigs mee gaat aandrijven, valt het hele spul alsnog stil.

Meer hierover in http://nl.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Ja, na de tweede toevoegeing begon het me te dagen waar de vraag naar toe ging.
Maar gelukkig heb jij hem al uit de droom geholpen. Plus.

Andere antwoorden (1)

Allicht kan dat. Geen enkele reden waarom niet. Wel zielig voor de aandrijvende motor.

Toegevoegd na 6 uur:
Het maakt voor een elektromotor geen verschil of hij een fan aandrijft of een elektromotor. Dus daar zit geen bepaalde tijdsduur aan.
Reddie