Waarom is DNA afstaan niet voor iedere burger verplicht?

Lijkt me dan veel makkelijker om bijvoorbeeld moordzaken op te lossen, aangezien een moordenaar niet altijd bekende van politie hoeft te zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk je er wel om dat het feit dat iemand DNA op de plaats van het delict wordt aangetroffen niet direct een bewijs van schuld is?

Het beste antwoord

Naast alle juridische en privacy-bezwaren is er ook een hele praktische reden: er komen teveel profielen in de database.

Een DNA-molecuul is voor elke persoon (met uitzondering van eeneiige meerlingen) uniek. Een DNA-molecuul in zijn geheel is echter veel te complex om op te slaan. Er wordt slechts een profiel opgeslagen. Dat profiel bevat als het ware een soort uittreksel van het DNA.

Het probleem is dat het profiel NIET uniek is !

Wanneer iedereen in de database zou zitten dan zou het aantal false-positives enorm toenemen met als gevolg dat je steeds ook onschuldige mensen lastig moet vallen.

Dit zou het draagvlak voor zo'n database teniet doen.

Veel beter is het een beperkt aantal profielen te hebben met een verhoogd risico op herhaling van de gepleegde feiten. Dit zorgt voor een veel gerichtere aanpak en dus een veel beter draagvlak voor het bestaan van een DNA-databank.

Dit praktische bezwaar is naast alle juridische en privacy-bezwaren ook voor politici een doorslaggevend argument.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk antwoord, dank u!

Andere antwoorden (2)

Daar is geen meerderheid voor in de tweede kamer, en het is maar de vraag of het ooit goedgekeurd zou worden als er wel een meerderheid voor zou zijn, het is in strijd met de mensenrechten. Ik gok vanwege privacy, maar wellicht ook uit het principe dat je niet verplicht mee te werken aan je eigen veroordeling.

http://www.nu.nl/binnenland/2467673/alle-nederlanders-moeten-dna-afstaan.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De belangrijkste reden om niet iedereen te verplichten DNA af te staan is onze grondwet. Artikel 11 daarvan bepaalt dat iedereen recht heeft op onaantastbaarheid van zijn lichaam, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen. Dit is een van onze zogenaamde grondrechten en daarom is de wetgever erg voorzichtig met wettelijke bepalingen (die dus wel mogelijk zijn) ter beperking van dit recht.