wat levert meer co2 uitstoot: 10 km per dag op een scooter die 1/30 rijdt, of elke dag met de trein van Purmerend naar Amsterdam Rai?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.9K

Antwoorden (5)

Ik zeg dat de scooter meer co2 produceert, de trein rijdt toch al, of je er nou wel of niet in zit. Dus elke scooter is co2 extra bovenop de standaard uitstoot van de energie voor de trein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Hoewel ik er zel een andere berekening op zou uitvoeren, ben ik het (bijna) helemaal met dit argument eens.
De trein gebruikt maar een héééél klein ietsepietsie meer energie als je er in zit. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als er meer mensen met de trein gaan moeten ze meer treinen inzetten, wat weer voor meer CO2 zorgt ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Elias als die mensen in de plaats van met de trein allemaal met een scooter gaan hangt er elke dag tussen Purmerend en Amsterdam een dikke vette vieze smog waarin geen mens of dier kan overleven, zeker niet met al het verkeer dat nu al gebruikt maakt van die wegen.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat je benzine verbruikt. Om deze te verrijken komen veel slechtere gassen in de atmosfeer en je put de bron uit. Als je in trein zit zorgt jouw massa wel voor meer weerstand in de vorm van wrijving maar die is verwaarloosbaar dus op die manier stoot je maar een beetje meer uit als je wél met de trein gaat dan niet. Nu alleen maar hopen dat de NS een beetje op tijd komt....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het gaat om het vervoer van slechts 1 persoon is uiteraard de scooter milieu vriendelijker, de trein weegt veel meer wat veel meer energie vraagt om hem op gang te krijgen.

Gaat het om gewoon dagelijks gebruik dan is de trein vele malen milieu vriendelijker dan een scooter, zeker als je bedenkt dat de gassen die door een centrale worden uitgestoten gereinigd worden, iets wat op de scooter niet gebeurd en er naast de CO2 ook vele andere stoffen zoals fijnstof in de lucht komen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De enige manier om hier überhaupt een zinnig antwoord op te kunnen geven, is indien bekend is wat de CO2 uitstoot van de betreffende trein en het gemiddeld aantal passagiers op de rit. Dan verdeel je de CO2 lasten en heb je een reëel beeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Alternatief is natuurlijk de fiets voor zo'n stukje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Nederlandse trein rijdt (per passagier uitgerekend) gemiddeld 1 op 50, en dat is dus een gemiddelde. Op een drukke traject zoals Purmerend-Amsterdam zal de verhouding nog gunstiger zijn.
Zie de link:
http://www.ns.nl/over-ns/wat-doen-wij/ontdek-ns/wetenswaardigheden/afval-en-energie.html

In werkelijkheid is dat veel ingewikkelder, uiteraard, want het bouwen van een trein en spoor, leggen van elektriciteitskabels, beheer en onderhoud van het geheel, enz. kost ook energie, en dus ook CO2, maar dat geldt ook voor de scooter en de weg waarop de scooter rijdt.
Waarschijnlijk is er een klein verschil in het voordeel van de scooter, maar dat komt omdat je één scooter vergelijkt met een volle trein.
Als je alle 3172 passagiers die per dag de trein instappen in Purmerend (cijfers van reizigers.nl) met de scooter laat rijden in 3172 scooters, die je ook ergens in Amsterdam moet parkeren, dan durf ik wel te stellen dat de trein véle malen milieuvriendelijker is!