Wanneer spreek je van linksom en rechtsom?

Als je een knop of deksel draait kun je die met of tegen de klok in draaien. De richting daarvan is wel duidelijk. Maar is de beweging linksom gedefinieerd? Zo ja hoe? Kijk je dan naar de bovenste of onderste deel van de cirkelbeweging?

9 maanden geleden
in: Techniek
1.1K
Ikhebgeenidee
9 maanden geleden
Zijn linksom en rechtsom niet andere woorden voor tegen de klok in/met de klok mee?!

Antwoorden (2)

Je bepaalt linksom of rechtsom vanwaar je kijkt. Het dichtsbijzijnde deel draait ten opzichte van het achterliggende deel.

Bij een kraan in de waterleiding of een autostuur is het duidelijk welk deel draait en welk deel statisch (vast) is. Het stuur of de knop van de kraan zijn dichterbij dan de achterliggende stuurkolom/stuurinrichting van de auto of waterleiding. Dan is het logisch dat het stuur rechtsom draaien dus naar rechts is.

Bij een speelgoedautootje zou je die aan het stuur kunnen optillen en dan het onderhangende autootje rechtsom kunnen draaien, maar daarmee komen dus de voorwielen in de positie waarin de auto naar links zou sturen.

Hou je nu dat zelfde autootje op de kop, nog steeds vasthouden aan het stuur, en je draait het autootje weer rechtsom, dan zul je zien dat de wielen wel in de 'bocht naar rechts'-positie zijn gekomen als je het weer rechtop neer zet.

Zo werkt het ook bij een potje met een dekseltje, of een bout met een moer.
Kijk je van boven op het potje, dan is de draairichting van de deksel bepalend. Zet je het potje op de kop en draai je aan het potje in plaats van de deksel, dan is nog steeds rechtsom vast en linksom open.

Kijk je van de zijkant naar een potje met deksel, dan draaien potje en deksel tegen elkaar in, ook als de ene helft draait en de andere niet. Om te bepalen of je dan linksom of rechtsom aan het draaien bent, kijk je niet van de zijkant maar van boven of onder. De draai-richting van het dichtsbijzijnde deel (dus als je van onder kijkt, of het potje op de kop houdt: het potje - en van bovenaf met potje rechtop: het dekseltje) bepaalt of je linksom of rechtsom draait.

De richting van het schroefdraad verandert niet ineens halverwege, er is dus niet zoiets als bovenste en onderste deel van de beweging. Potje en deksel bewegen ten opzichte van elkaar, dat bepaalt de draairichting. Wat je in welke richting draait ten opzichte van de tafel of aarde, maakt daarbij niet uit.

Bij een moer op een lange bout wordt het wellicht verwarrend. Begin je met draaien, dan is de moer dichterbij dan de bout. Maar zit de moer eenmaal om de bout en blijf je doordraaien aan de moer om de stilstaande bout, dan is nog steeds de draairichting van de moer bepalend, terwijl op dat moment het bovenste deel van de bout dichterbij je oog is.
9 maanden geleden
erotisi
9 maanden geleden
Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Ik bedoel als je bijvoorbeeld van boven op het deksel kijkt en je trekt een horizontale lijn door het deksel en je draait vervolgens dan gaat het onderste vlak naar rechts maar het bovenste vlak naar links. DE vraag is nu wat bepalend is voor de bewering dat iets rechtsom of linksom het onderste of bovenste deel?
Inekez1
9 maanden geleden
O, is dat de vraag. Linksom is tegen de klok in, rechtsom is met de klok mee. Stel het vlak van de deksel voor als een klok. De middellijn die jij op de deksel had bedacht, loopt in feite tussen de 9 en de 3 op de klok.
Op de plek van de 12, dus midden boven, begin je een (denkbeeldige) pijl te tekenen in de richting waarin je de deksel draait. Gaat die pijl naar links, dan draai je dus linksom. Pijl naar rechts is rechtsom.
Inekez1
9 maanden geleden
En met betrekking tot die vraag over de cv-vulkraan... die moet je linksom draaien, maar omdat de hendel nu naar beneden staat, draai je de hendel dus naar rechts. Een cv-vulkraan is altijd gesloten als de hendel haaks op de leiding staat. Open is met het lange deel van de hendel in de richting van de waterslang.
erotisi
9 maanden geleden
Dat bedoel ik dus inderdaad met de verwarring van 'linksom draaien maar dus hendel naar rechts draaien'.
De vraag is dan verder of je op de plek van 12 ook soms wordt verstaan 6 uur. Zijn daar wereldwijd afsrpaken voor of is dat zo logisch dat dat niet nodig is?
Je kijkt naar het verste punt van de cirkel of als dat niet kan naar visueel het bovenste punt van de cirkel.
Gaat die naar rechts, dan draai je rechtsom (= met de klok mee), gaat die naar links (= tegen de klok in), dan draai je linksom.