Bestaat er een thermostaat die automatisch de temperatuur 1 graad (of 2 graden) hoger instelt dan de kamertemperatuur?

Eigenlijk net andersom: je stelt niet zelf de temperatuur van de ketel in, maar dat doet hij zelf afhankelijk van de kamertemperatuur.
Voorbeeld: kamertemperatuur is 18 graden. Dan moet de thermostaat automatisch de temperatuur van de ketel op 19 graden zetten.
Bestaat er een dergelijke thermostaat?

7 jaar geleden
in: Techniek
1.5K

Antwoorden (2)

Nee, dat zou ook niet werken. Als de thermostaat naar 19 graden gaat, gaat de verwarming aan en wordt ook de kamertemperatuur 19 graden. Dan zou de thermostaat naar 20 graden moeten gaan, wordt ook de kamer 20 graden. Zo wordt het al snel een sauna, want de thermostaat stopt dan niet meer bij een bepaalde temperatuur. Het doel van de thermostaat is om een maximumtemperatuur in te stellen tot waar de kamer verwarmd wordt.
7 jaar geleden
Nee, zo'n thermostaat bestaat niet.
De kamerthermostaat geeft alleen aan de ketel door dat hij moet opwarmen. Is de op de thermostaat ingestelde temperatuur bereikt, dan "zegt" hij tegen de ketel dat hij kan stoppen. Hij geeft niet zijn ingestelde temperatuur en de kamertemperatuur door.
Ik kan me iets voorstellen bij je idee, dat als je de nachttemperatuur van 17 graden verhoogt naar 22 graden, je niet wilt dat je radiator roodgloeiend gaat staan.
Maar die thermostaten bestaan dus niet.
(Overigens, bij een keteltemperatuur die één graad boven de kamertemperatuur staat zal de uitstraling naar buiten het opwarmende effect overtreffen. Dus je zou wel wat hoger moeten gaan. Maar dat terzijde.)
Reddie