Wat is het "0" niveau van gps?

In nederland hebben we N.A.P. Maar mijn navigatiesysteem lijkt een ander niveau als 0 te kennen, ongetwijfeld bedacht door het Amerikaanse leger, maar waar ligt dat nulniveau (op welke hoogte t.o.v. NAP en/of op welke plaats op aarde)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele goede vraag met een lastig antwoord waarvoor ik even geen tijd heb maar ik kijk met spanning uit naar een zinnig antwoord :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeeniveau bestaat niet, omdat dit overal op de aarde verschilt.
Het is niet zo dat de oceanen in een perfecte bolvorm om het centrum van de aarde heen liggen.

Het beste antwoord

In feite is het de GPS ontvangst temperatuur die de data van de 4 "verbonden" satellieten interpreteerd.

Je GPS apparaatje zet die gegevens dus om in een lengte, breedte, en hoogte coordinaat.

Het is dus ook aan de fabrikant om een referentiepunt te kiezen.

De meeste fabrikanten hebben hiervoor het MSL (mean sea level) gebruikt.
Hoe je op dat getal komt is simpelweg om alle GPS gegevens van schepen en dergelijke op zee over heel de wereld bijelkaar te rapen, en daar het gemiddelde van uit te rekenen.

Op de meeste plaatsen op de wereld zul je aan het strand dus afwijken van deze gemiddelde hoogte.
Te meer omdat GPS natuurlijk ook nog tot op zekere hoogte (letterlijk en figuurlijk haha) onnauwkeurig is.

In mijn bron zie je nog meerdere opties om tot een referentie nulpunt te komen.