Hoe werkt een aardlekschakelaar?

Volgens mij werkt een aardlekschakelaar op een verschilstroom tussen fase en nul. Nu moet er een 4 polige CEE-form 125A WCD buiten geplaatst worden. Klopt het dat er dan geen ALS nodig is, omdat er geen nul aanwezig is in een 4-polige CEE-form WCD

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
6.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gebruik je dus meer fasen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als dat zo is, kan het met een 3fasen aardlek schakelaar

Antwoorden (3)

Nee moet wel aardlekschakelaar meet spanning tussen de fase en aarde.
Fase plus nul maakt 230
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt niet, het gaat om stroom verschil tussen fase-fase of fase null
Een aardlekschakelaar meet of de retourstroom gelijk is aan de ingaande stoom. Bij een gewoon systeem fase en nul. (niet de aarde zoals beweerd wordt) Bij krachtstroomsystemen (3 fasen) werkt het in principe hetzelfde alleen is hier geen nul. Maar ook hier mag geen stroom lekken. Je hebt een 3fase aardlekschakelaar nodig. Details in de link hieronder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een aardlekschakelaar kijkt naar de stromen op de ingangslijn (zeg maar de bruine draad) en de uitgangslijn (blauwe draad). De aarde (geel/groene draad) heeft hier niets mee te maken.
Waar de aardlekschakelaar voor is: stel dat jij iets aanraakt dat "onder stroom" staat. Dat dus verbonden is met de bruine draad. Je staat met je voeten op de aarde (meestal) en dan loopt er dus een stroom door jou naar aarde. Niet, zoals het hoort, door de blauwe draad. Jij krijgt dus een schok. En de aardlekschakelaar stelt vast dat de rekensom (in door bruin, uit door blauw) niet uitkomt. En dan neemt hij geen risico en schakelt alles uit.
De aardleiding heeft daar dus niets mee te maken. Die is van wat oudere datum, en beveiligde (en beveiligt) vooral installaties waar een aardsluiting kan optreden. Bijvoorbeeld een apparaat met een metalen kast. Bij zo'n aardsluiting gaat gewoon de zekering eruit.
In een van de andere comments wordt over draaistroom gesproken. Dan heb je drie "bruine" draden, en wordt het ingewikkelder. Maar de rekensom blijft hetzelfde: alles wat inkomt moet ook weer langs de vastgestelde uit-leiding weggaan, zoniet, dan gaat alles uit.

Toegevoegd na 5 minuten:
O, en nog even om je vraag helemaal te beantwoorden:
"geen ALS nodig is, omdat er geen nul aanwezig is in een 4-polige CEE-form WCD"
...er hoort gewoon een ALS in je meterkast te zitten. Als dat niet het geval is, doe er dan als de blixem iets aan, zeker als je stopcontacten buiten hebt. En die zal ook werken als iemand buiten ergens aan zit waar hij/of zij helemaal niet bij moet kunnen komen.

Toegevoegd na 11 minuten:
En die zal ook werken als iemand waar dan ook. binnen of buiten, ergens aan zit waar hij/of zij helemaal niet bij moet kunnen komen.