Kan geluid waar het onstaat niet door antigeluid geneutraliseerd worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (3)

Theoretisch kan dat zeker, maar in de praktijk is het erg moeilijk. Het antigeluid moet namelijk in dezelfde kracht op hetzelfde tijdstip gegenereerd worden. En dat moet ook nog eens zo dicht mogelijk bij de bron.

Bij voorspelbare (regelmatige) geluidsgolven is dat nog te doen. Ik heb een paar jaar geleden een machine gezien waar ze dat principe succesvol toepaste. Het was niet perfect, maar wel een stuk stiller.

Maar bij gewone - willekeurige - geluidsgolven ben je altijd iets te laat. En dat faseverschil kan er zelfs toe leiden dat het geluid via resonantie juist wordt versterkt in plaats van uitgedoofd. Momenteel is de techniek nog niet zo ver (lees: niet snel genoeg) om zo'n willekeurige geluidsgolf te volgen met anti-geluid.
Reddie
10 jaar geleden
Juist. Plus.
Castle
10 jaar geleden
Van mij ook een +
Ik werkte vroeger op een rafinaderij waar een aantal compressoren een ontzettend groot maar wel constant onveranderlijk geluid voortbrachten. Ik heb toen het idee aangebracht om dat geluid minstens te reduceren door het produceren van antigeluid. Men heeft dat grondig onderzocht (schijnt) en het resultaat was dat deze oplossing niet realiseerbaar was. Dat is nu inmiddels wel al meer dan 50 jaar geleden. De techniek is intussen uiteraard weeral flink geëvolueerd maar ik vrees dat het probleem is dat een oorbescherming nog steeds stukken goedkoper is dan gelijk welk geluidsstysteem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, bij een min of meer constante geluidsbelasting gebeurt dit al. Daarvoor is een sensor nodig die het geluid opvangt en daarna analyseert, waarna een zelfde geluid wordt gemaakt maar dan in tegenfase. Door het volume van dit kunstmatige geluid te variëren, kun je een groot gedeelte van de permanente geluidshinder verwijderen.