Ja, verreweg de meeste koelsystemen werken met een warmtepomp op basis van een compressor tussen een verdamper en een condensor. Er bestaan echter ook uitzonderingen zoals de campingkoelkasten die ook op gas kunnen werken en de koelboxen die met Peltier-elementen werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies! +
Kort en bondig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Peltier-elementen kende ik nog niet. +
Ja, freongas wordt gecomprimeerd door een compressor en daarna in leidingen die door de te koelen ruimte lopen gedecomprimeerd hier door wil het gas uitzetten en verdampt. Om te verdampen heeft het warmte nodig en dat trekt het uit de ruimte weg waardoor deze dus kouder wordt. Bij een airco wordt er lucht langs deze leidingen geblazen waardoor de gekoelde lucht dan weer de ruimte (kamer of auto) koelt.
Bij een campingkoelkast op gas wordt brandbaargas door een waakvlammetje verbrandt, het gas in de leiding achter het vlammetje gaat uitzetten en trekt de warmte om de leiding weg en dus ook weer uit de koelkast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verhaal compressor-koelkast klopt, verhaal campingkoelkast is onzin: deze koelkasten werken door het absorberen van ammoniakgas in water (ammonia) en het er door verwarming weer "uitkoken", bij dit proces wordt aan de ene kant warmte opgenomen, bij de andere (warme) kant warmte afgestaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Absorptiekoeling