Kan men met een hydraulische pers een waterdruk van 35 bar tegenhouden?

Ik heb een opstelling om te hydroformen. Het betreft 2 platen op elkaar, ongeveer 75x75 cm, 2.5 cm dik. Uit de onderste is een cirkel uitgesneden van 53 cm diameter. Tussen de 2 platen zit een dieptrekplaat van 1 mm dikte. De twee platen worden op elkaar vastgezet met 24 bouten en moeren van 10.9 sterkte en een diameter van 30 mm (M30) en een dichtingsring van neopreen. Door een waterdruk van om en bij de 35 bar wordt de dieotrekplaat naar beneden gedruk en vormt een perfecte schaal (kom). Deze opstelling werkt prima met de bouten en moeren, maar omdat het veel werk vergt om telkens alle bouten en moeren vast te zetten kwam ik op het idee om een hydraulische pers te gaan gebruiken om de bovenste plaat op de onderste dicht te drukken. Alleen heb ik er geen idee van of een pers zulke druk kan tegenhouden. Kan zoiets betekend worden? Welke capaciteit moet een pers hebben om dat te kunnen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
1.1K

Antwoorden (1)

Als je ergens 35 bar (water)druk vandaan hebt weten te halen om in feite te proberen twee dikke platen van elkaar af te duwen, dan kun je met een iets grotere druk van buiten op diezelfde platen dat ‘uiteenwijken’ van die platen voorkomen.

35 Bar komt overeen met een dikke 500 psi, en uit de technisch vaak nogal conservatieve luchtvaart weet ik dat men in de jaren zestig al drukken van 3000 psi gebruikte tijdens het starten en landen voor het bewegen van stuurvlakken en intrekbare landingsgestellen en remmen. Tegenwoordig weet men daar nog behoorlijk boven te gaan voor sommige toepassingen. Dus een ruime 500 psi oftewel 35 bar klinkt mij niet als iets buitengewoons in de oren. Het is maar waar je het voor gebruikt.

Je kunt het ook anders benaderen: wie aan 35 bar waterdruk weet te komen, die moet ook wel aan 36 bar kunnen komen. Alleen heb je wel een tamelijk grote bedieningscylinder nodig.
En even zo doorredenerend: als je het zuigeroppervlak van je bedieningscylinder iets groter maakt dan het oppervlak van de bovenste plaat, dan kun je zelfs met dezelfde 35 bar druk volstaan.

Maar het kan best interessant zijn om een veel grotere druk te kiezen teneinde een veel kleinere cylinder te kunnen gebruiken. Want waar laat je zo’n enorme cylinder maken?

Het antwoord op de vraag is dus ja. Maar de praktische uitvoering is een ander pak mouwen.