waarom is nederland vroeger niet overstroomd in de gebieden die onder het zeeniveau liggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
ItisILeClerc
12 jaar geleden
die gebieden waren vroeger wel overstroomd

Het beste antwoord

Eend eel van nederland was gewoon water (flevopolder bv). Een ander deel bestond uit veen. Als veen nat is, is het heel dik. Als je echter water onttrekt, wordt het dunner en gaat het rotten. Grote delen van NEderland waren heel nat, en met behulp van molens heeft men water onttrokken, om het bewoonbaar te maken. Hierdoor is bv het grootste deel van zuid-holland nu veel lager dan een paar eeuwen geleden: Planten materiaal is uitgedroogt & weg gerot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Toen was dat nog geen Nederland want toen lag dat gewoon altijd onder water en kan je dus niet van een overstroming spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland lag en ligt achter de duinen, beschermd tegen de zee. Een deel lag dus vroeger ook al onder zeeniveau, hoewel door inklinking (zie andere antwoorden) sommige stukken nu nog lager liggen dan toen.

Het grote gevaar kwam (en komt) ook niet van zee, maar van de andere kant, rivieren die veel water aanleveren. Kijk op wikipedia maar eens naar oude kaarten van Nederland, dan zul je zien dat bepaalde gebieden een grote natte zooi waren, waar nu volbebouwde polders liggen.