Vinden kinderen het makkelijker het verschil te zien in tweelingen dan volwassenen of verschilt dat per persoon?

Mijn neefje van vier zag ineens dat er van zijn tante twee exemplaren waren. Terwijl hij ze vaker samen gezien heeft. Ik vraag me af of kinderen zich juist minder vergissen dan volwassenen in wie wie is van een tweeling of juist meer? Een baby voelt toch ook aan wie zijn moeder, ook al lijkt zij als twee druppels water? Verandert dat op een bepaalde leeftijd.

13 jaar geleden

Het beste antwoord

je neefje heeft de 2ling als 2 afzonderlijke personen hebben gezien waarbij het hem eerder niet eens is opgevallen dat ze op elkaar lijken om het simpelweg 2 verschillende personen waren en niet 'de helft van een geheel'.
hihi het zal vast een vreemde gewaarwording zijn geweest voor hem om te ontdekken dat er 2 versies zijn van 2 heel verschillende personen :)

een baby herkent zijn moeder aan de stem en geur. een pasgeboren baby kan zelfs niet goed zien en is dit de eerste tijd het belangrijkste waar het zijn moeder aan herkent. op latere leeftijd zal het zijn moeder gaan herkennen aan meerdere kenmerken en reacties.

kinderen letten meer op reacties, gevoel, emotie, en manier van omgang, bepaalde spontaniteit etc dan op uiterlijk. later leren ze dat er bij elk persoon een bepaald uiterlijk hoort en je ook hieraan iemand kan herkennen.

ik heb me er weleens over verbaast dat 1 van mijn kinderen een 2ling uit elkaar kon houden die toch echt kopieën van elkaar waren.
maar als je juist NIET let op het uiterlijk (wat wij doen alleen al bij het woord tweeling triggert dit tot vergelijkingen) is het dus juist heel makkelijk om iemand te herkennen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De persoonlijkheid is anders en dat merken kinderen op een bepaalde leeftijd ook wel. een ouder persoon zal sneller verschillen zien dan een klein kind. Een peuter of kleuter zal het minder snel merken aan iemand die ze niet goed kennen, wie wie is. Maar een moeder herkent een kind alijd, soms hangt het aan ht verkeerde been. Maar een kind en een moeder hebben een speciale band, die een tante en een kind niet hebben