Wat is de status verbonden aan het promoveren bij een bijzonder hoogleraar in Nederland?

Is deze gelijk aan promoveren bij een reguliere hoogleraar of een UHD met een aanstelling bij een universiteit in ons land?
Met andere woorden heeft het effecten op de status van de promotie die je daar bij behaalt of toch niet? Ik las ergens dat een bijzonder hoogleraar een mislukte professor is.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een UHD (Universitair hoofddocent) in Nederland is een academisch docent aan een Nederlandse universiteit. In Vlaanderen is het equivalent academisch docent.
Als een Universitair Hoofddocent het ius promovendi bezit op het moment dat het manuscript wordt goedgekeurd, heeft dit geen effect op de status van de promotie. Het ius promovendi is het recht om een wetenschapper te promoveren.
Hetzelfde geldt voor promoveren bij een bijzonder hoogleraar. Het gaat om het bezitten van het ius promovendi.

Antwoorden (1)

Een bijzonder hoogleraar is wel verbonden aan de uni maar heeft geen vast contract. Dit is vrij uniek in de wereld. Wordt een hoogleraar gepromoveerd dan krijgt hij een of zij een vaste aanstelling. als je bedoeld als een hoog leraar promoveert de dr wordt dan is hierbij geen verschil.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ bijzonder hoogleraar is een tijdelijke aanstelling aan een universiteit (dat klopt) en wordt betaald uit fondsen, in ieder geval een externe financiering. Er kan van belangenverstrengeling sprake zijn.
@ronron1212, je laatste opmerking is mij niet duidelijk.
Ik denk dat je bedoelt: Een bijzonder hoogleraar kan worden gepromoveerd tot gewoon hoogleraar met weer een tijdelijke aanstelling voor maximaal vijf jaar. Dit gebeurt hoofdzakelijk aan de Erasmus Universiteit.
Als deze hoogleraar het ius promovendi bezit op het moment dat het manuscript wordt goedgekeurd,heeft dit geen effect op de status van de promotie.
Het ius promovendi is het recht om een wetenschapper te promoveren.
ronron1212
3 jaar geleden
Dat bedoel ik dus @JoanDArc
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Is er wel verschil in aanzien dan tussen een promotie bij een hoogleraar en een bijzonder hoogleraar?
ronron1212
3 jaar geleden
Nee dat is er niet.