Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel chromosomenstrengen hebben de vier hapoide cellen aan het eind van meiose?

Na meiose I zijn er twee haploïde cellen gevormd met ieder 23 chromosomen, dus geen paren meer. Vervolgens worden de DNA-strengen uit elkaar gehaald en worden die over twee cellen gedeeld waardoor nu vier cellen ieder 23 DNA-strengen hebben, dacht ik. Maar als dan twee van die cellen bestemd voor de voortplanting fuseren tijdens bevruchting, zou je uitkomen op 23 chromosomen (omdat 23 DNA-strengen + 23 andere DNA-strengen is 46 DNA-strengen en dus 23 chromosomen) en niet 46 chromosomen. Hoe werkt dit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

''23 DNA-strengen + 23 andere DNA-strengen is 46 DNA-strengen en dus 46 chromosomen''.
Ik zou niet weten hoe je anders moet tellen.
https://biologielessen.nl/index.php/a-3/1372-haploid
(Lees meer...)
Reddie
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt! Ik snap het al. Ik dacht dat cellen vanaf het 'begin' 92 chromatiden hadden maar dit bleek dus alleen zo te zijn in een bepaalde fase.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding