Hoeveel chromosomenstrengen hebben de vier hapoide cellen aan het eind van meiose?

Na meiose I zijn er twee haploïde cellen gevormd met ieder 23 chromosomen, dus geen paren meer. Vervolgens worden de DNA-strengen uit elkaar gehaald en worden die over twee cellen gedeeld waardoor nu vier cellen ieder 23 DNA-strengen hebben, dacht ik. Maar als dan twee van die cellen bestemd voor de voortplanting fuseren tijdens bevruchting, zou je uitkomen op 23 chromosomen (omdat 23 DNA-strengen + 23 andere DNA-strengen is 46 DNA-strengen en dus 23 chromosomen) en niet 46 chromosomen. Hoe werkt dit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (1)

''23 DNA-strengen + 23 andere DNA-strengen is 46 DNA-strengen en dus 46 chromosomen''.
Ik zou niet weten hoe je anders moet tellen.
https://biologielessen.nl/index.php/a-3/1372-haploid
Reddie
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt! Ik snap het al. Ik dacht dat cellen vanaf het 'begin' 92 chromatiden hadden maar dit bleek dus alleen zo te zijn in een bepaalde fase.