Wat is het verschil tussen reintegratie in de ziektewet en reintegratie tweede spoor?

Het staat nit duidelijk op website uwe wat verschillende elementen zouden zijn in dergelijke trajecten naar inhoud en verantwoording naar UWV toe.

4 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Eerst zal een re-integratie bij je werkgever worden gestart als er geen mogelijkheid meer is bij je werkgever omdat er bijv geen passende werkzaamheden bij je werkgever zijn. zal je werkgever het tweede spoor moeten doen.
Het inzetten van een 2e spoortraject is een wettelijke verplichting voor de werkgever en zal op zijn vroegst na de achtste week van de arbeidsongeschiktheid worden ingezet. Als de werkgever in gebreke blijft dan zal het UWV aan het einde van de wachttijd van 104 weken een sanctie opgeleggen. Aangezien het voor de werkgever niet eenvoudig is om de zieke werknemer te herplaatsen wordt in de meeste gevallen een re-integratiebureau ingeschakeld. Een 2e spoortraject behelst ongeveer een periode van 9-12 maanden met een wettelijk maximum van twee jaar. Prominente onderdelen van een 2e spoortraject vormen sollicitatiebegeleiding en jobhunting, ofwel het vinden van een passende baan.
4 jaar geleden
Er is geen verschil. Als je in de ziektewet zit dan heb je geen werkgever meer. Dus dan krijg je automatisch een traject bij een re-integratie bureau die je gaat ondersteunen bij het vinden van werk bij een werkgever. Als je wel nog een werkgever hebt, dan moet bij ziekte eerst het eerste spoor bekeken worden, dat is werk bij de eigen werkgever. Spoor 2 komt daarna.
Het spoor 2 traject of re-integratie traject moet aan enkele eisen voldoen. Zo moet er een persoonsbeeld gemaakt worden, er zijn eisen aan de rapportagemomenten en er moet een onderbouwd zoekprofiel gemaakt worden. Deze eisen kun je vinden in de "Werkwijzer" van het UWV.