Welke theorieën of ideeën proberen het ontstaan van de universum uit te leggen?

Graag met links naar bronnen. Voor alle duidelijkheid het gaat niet om de evolutie maar om het ontstaan van de universum, dus tot de " big bang"

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn verschillende hypotheses, maar nog geen theoriën over het ontstaan van het universum. De theoriën die we hebben beschrijven de ontwikkeling van het universum vanaf de Planck-tijd (0,54*10^-44 seconde). Hypotheses waar ik bekend mee ben zijn bijvoorbeeld: - Ons universum is één van de vele binnen een multiversum (als een soort bel in badschuim) waarbij de verschillende universa geen invloeden op elkaar uitoefenen. Hiermee zou je een situatie hebben waarin universa dus te pas en te onpas kunnen ontstaan en verdwijnen. - Ons universum is het produkt van een voorgaand universum dat ineengeklapt is, waarbij sprake zou zijn van een soort van "Bounce" i.p.v. een "Bang". Dit zou voort kunnen gaan in een doorgaande cyclus. - Ons universum is het produkt van een ander universum - we zijn ontstaan via natuurlijke processen binnen een ander universum, en hier vervolgens van losgekoppeld. Een manier waarop dit zou kunnen gebeuren, is bijvoorbeeld wanneer een zwart gat ontstaat (bij zowel een zwart gat als de big bang is sprake van een singulariteit), wat tevens zou inhouden dat vanuit ons universum ook weer vele nieuwe universa ontstaan zijn. - Een niet nader te noemen intelligente entiteit heeft het universum geschapen. Er zullen nog vele, vele andere hypothesen zijn waar ik niet van op de hoogte ben. Echter, aangezien we, zoals gezegd, nog niet verder terug kunnen dan de Planck-tijd, is het lastig om hier echt iets op te zeggen. Ook is het niet altijd geheel duidelijk hóe je het onderscheid zou moeten maken tussen universa met verschillende oorsprongen, dus is het ook niet altijd mogelijk om dingen aan te wijzen als "onmogelijk", of "in strijd met de beschikbare gegevens".

Oh, maar de hoeveelheid theoriën zijn bijna net zo oneindig als het uni/multiversum. Het is daadwerkelijk niet bij te houden! Sommigen verschillen enorm en staan soms haaks op elkaar, sommigen hebben slechts kleine verschillen. Sommigen zijn zo controversiëel en/of gaan zo tegen onze huidige visie van ons bestaan in dat we er mentaal maar moeilijk grip op krijgen en van dag tot dag voegt de wetenschap er nog meer toe omdat nieuwe ontdekkingen, groei en verbetering op het gebied van sterrenkunde, quantum mechanica, quantum fysica, neurobiologie, computertechniek, filosofie, etc. steeds weer nieuwe inzichten leveren. Ik vrees dat je beste vriend voor deze vraag toch "Google" is.

Ik weet niet of ik je deze link ooit al heb gegeven: http://www.lichtwerker.com/bakens/2006/oktober.htm Steve Rother heeft hele rake zaken doorgekregen welke ik voor mijn gevoel accepteer. Een kleine citaat: " Tijdperken - cycli van de mensheid Wij zeggen jullie dat er vele keren geweest zijn in de menselijke geschiedenis waarin jullie door evolutionaire perioden of cycli zijn gegaan. Deze cycli begonnen al heel vroeg. Ze gaan veel verder terug dan de geschiedenis die jullie kennen, want jullie denken dat jullie geschiedenis zo'n 2 miljoen jaar teruggaat maar als zielen op deze planeet gaan jullie veel verder terug. In het allereerste begin, toen de planeet nog heet en gasvormig was en niet de fysieke vorm had die zij nu heeft, bewoonden jullie haar als spirituele wezens, als etherische wezens zonder lichaam. Pas miljarden jaren later namen jullie een fysieke vorm aan en begonnen jullie je reis op deze planeet in een fysieke bel van biologie. Die evolutie van etherische wezens tot fysieke lichamen was een enorme verandering. Jullie geschiedenisboeken vertellen jullie over veel andere cycli, de kleinere cycli van de apen naar Homo erectus, Homo sapiens en Cro-Magnon mensen, maar het is zo veel meer dan dat. Maar wat gebeurde er dan aan het eind van die tijdperken? Dat is de grote vraag. Wat heeft er plaatsgevonden? Jullie staan op het punt dat uit te vinden, want jullie zijn nu aan het einde van een van deze tijdperkcycli. "

Er staat een hele mooie (recente) documentaire van Stephen Hawking op YouTube (Master of the Universe). Echt een aanrader!

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=YxxbXgo7IVw

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100