Is het niet raar dat ik nu nog vlinders zie?

Ik heb vandaag al meerdere vlinders gezien. Nu is het al half oktober? Klopt dat?
Ik dacht dat vlinders op een bepaald moment eieren leggen, en dat het jaar erna er dan rupsen uit komen, en dat de vlinders sterven, lang voor half oktober?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Mensen associëren vlinders met de zomer, maar dat klopt niet. Zolang en zodra het pakweg minimaal 10 graden is kun je vlinders waarnemen.
Als je goed oplet, in de juiste omgeving, zie je nu nog veel rupsen. Die verpoppen zich straks en overwinteren zo, om in de lente als vlinder uit te komen.
Maar in de lente zie je als je goed kijkt soms ook vlinders die er wat sjofel uitzien. Die hebben als vlinder overwinterd, in het gras, tussen takjes of tussen wat afgevallen blad.
'Verse' vlinders in de lente zijn bijvoorbeeld de kleine vos: net ontpopt en nog helemaal gaaf.
De 'overwintervlinders' zijn bijvoorbeeld de citroenvlinder, soms de atalanta als die een erg beschutte plek heeft gevonden (een schuurtje bijvoorbeeld), de dagpauwoog.
Die zie je dan ook als eerste zodra de temperatuur wat oploopt, maar vaak zie je aan ze dat al ze al een tijdje meegaan en dat de vleugels wat beschadigd zijn.

Toegevoegd na 22 uur:
Nog een link over vlinders en de winter: http://www.vlinderstichting.nl/steunDVS.php?id=88

Toegevoegd na 22 uur:
Nog een link over de vlinders nu: http://www.natuurbericht.nl/?id=6910&cat=vlinders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt onmogelijk, zulke broze beestjes, maar ze flikken het toch :-)
Zie hier voor een filmpje, daar vind je nog heel veel andere links:
http://youtu.be/8Y073TkHVf0

Andere antwoorden (2)

Het klopt wel. Misschien een paar weken later dan meestal, omdat we nog zo'n prachtige nazomer hadden. Maar als het in het najaar weer kouder wordt gaan de vlinders in winterrust. Sommige soorten doen dat als vlinder, andere als pop, rups of eitje. In de tuin moeten dus plekken zijn waar de vlinders zich kunnen verschuilen. Dit doen ze bijvoorbeeld tussen snoeihout of dode, droge plantenresten.
Vlinders hebben er dus belang bij als dode planten in de winter gewoon in de tuin blijven staan. En hetzelfde geldt voor dode bladeren. Ook andere dieren, zoals vogels en egels, verstoppen zich vaak in dergelijke hoekjes van de tuin. In een kale, schoongeharkte tuin kan geen vlinder overwinteren.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In onze tuin zie ik nog de kleine vos, de dagpauwoog, de atalanta en het koolwitje.
Vooral van de dagpauwoog, citroenvlinder en de kleine vos is het bekend dat deze kunnen overwinteren.
Liefst in een schuurtje, stapel brandhout, takkenwal, spouwmuur, tussen de klimop.
Boven de tien graden zijn nog veel insecten actief, zo zie ik ook nog verschillende soorten libellen, en zweefvliegen.
Vlinders kunnen niet overleven als het (overdag) gaat vriezen, zo gek is het dus niet. Maar er zijn uitzonderingen die wel met vorst kunnen overleven en voortplanten. Hier in nederland is dat De pauwoog vlinder. Bijde geslachten zijn de active met voortplanting. Zo zijn de vrouwtjes in de lente en zomer het meest gekleurt en in de herfst en winter de mannetjes. Maar er zijn ook vlinder soorten die rond trekken. Ze zijn hier ook het hele jaar door maar als het koud word onder de 10 graden vliegen ze naar warme landen. De naam van dit soort ben ik even kwijt. Maar kortom het is niet echt zo gek. Rupsen kunnen in het algemeen beter tegen jou dan vlinders het zijn ook eigelijk vlinderlarve. Bij vorst graven ze zich onder de grond (het liefst tussen de wortels van een boom) of gaan ze op zoek naar holletjes want daar zijn ze minder kwetsbaar voor kou. Als het zo ver is om een vlinder te worden vormen ze een pop waaruit een vlinder komt. Dat kan weken duren, dat kort erg veel energie. Vandaar dat je een vlinder soort meer in het voorjaar ziet ( citroenvlinder) en een andere vlinder in het najaar (pauwoog) het eitjesseizoen hangt er van af wanneer het vrouwtje bevrucht is, maar dat hangt erg af van de soort

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kan een 'vlinderkast' kopen, ze zijn te koop bij de welkoop, volgelbescherming en dat soort zaken. Ze kunnen daar hun eieren kwijt, zich in wikkelelen in een pop, en overwinteren. Dus als je dol bent op vlinders is dat een aanrader.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zo een vlinderkast is een soort van vogel huisje maar dan voor vlinders. In een zo een huisje kunnen meerdere vlinders in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tanja: dat is echt zo, de atalanta is bijvoorbeeld een trekvlinder.
De monarchvlinder is ook een bekende trekvlinder (in de VS).
Overzicht van Nederlandse trekvlinders: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_trekvlinders_in_Nederland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die vlinders wat die gene boven me zegt dus.