Is er wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen burn out en tikfouten?

Het valt mij op dat veel van mijn collega's dit soort fouten gaan maken net voor ze uitvallen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.3K
LeonardN
4 jaar geleden
https://cmoe.com/blog/warning-signs-of-burnout/ Punt 6. Mensen met een (aankomende) burnout maken meer fouten.
Een tikfout is een fout. Of dat wetenschappelijk onderzoek is weet ik niet, maar het lijkt me enigszins te verwachten.
Pieterke
4 jaar geleden
Oververmoeidheid en verminderde concentratie kunnen een rol spelen bij het maken van welke fout dan ook dus ook bij typefouten.

Antwoorden (2)

Er is een duidelijk verband tussen burnout en concentratievermogen.
Concentratievermogen: Vooraf aan een burn-out hoor je veel mensen zeggen dat ze zich minder goed kunnen concentreren. Dat ze dingen vergaten, dat het hen duizelde, dat ze niet meer wisten wat ze het laatste uur nu precies hadden gedaan, dat hun partner vaker klaagde, vaker iets kwijt zijn, dat ze niet meer op woorden konden komen.
Ook kunnen ze hun aandacht niet meer richten op één activiteit en andere taken negeren. Ze worden continu afgeleid, waardoor de kwaliteit van de taak omlaag gaat.
Het is dus ook logisch, dat ze tikfouten maken zonder dat op te merken.
Er is niet direct wetenschappelijk onderzoek naar de relatie burnout / tikfouten, maar wel naar brurnout en de oorzaken en verschijnselen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Op zich een mooi antwoord, maar hoe weet je zeker dat er geen direct wetenschappelijk onderzoek naar de relatie burnout / tikfouten gedaan is? Als je iets niet kunt vinden, betekent dat niet dat het niet bestaat...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV
Ik denk toch, dat we hier verstrikken in causaliteit. Als burn-out de oorzaak is zijn er meerdere gevolgen waaronder eventueel tikfouten, maar het antwoord dat jij geeft wijst ook op meerdere gevolgen waarop geanalyseerd wordt.
In mijn antwoord wordt ook aangegeven: oorzaken en verschijnselen (meervoud dus).
Ja, op basis van onderzoek is door SOMA de app 'Kelaa Mental Resilience' gelanceerd die vroege detectie van burnout mogelijk maakt. De wetenschappelijke criteria hiervoor maken deel uit van het diagnostische proces dat psychologen en psychiaters toepassen wanneer zij de stressniveaus van een patiënt moeten beoordelen.

Kelaa registreert variaties in de toon van de gebruiker tijdens telefoongesprekken, analyseert motorcoördinatie door typefouten te volgen, en registreert zelfs de slaapkwaliteit via de sensoren van de smartphone.
Er gaat een alarm af als de gebruiker gevaar loopt een burnout te krijgen.
https://www.soma-analytics.com/

SOMA won hiervoor in 2017 de HR Innovator Awards.
SimonV