Zijn de bacteriën in probiotica allemaal dezelfde soort?

Dus in dingen als kefir maar ook in de spul in die kleine flesje etc.? Ik vraag dit omdat ik van de oeroude soort diaree krijg en van de moderne soort niet en het beiden melk drankjes lijken te zijn.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Dezelfde soort hangt af hoe je die soort omschrijft.
De probiotica bevatten wel allemaal melkzuurbacteriën, maar daar zijn verschillende soorten van. De overeenkomst is, dat ze melkzuur maken uit de lactose doe in melk zit.
In Yakult zit de Lactobacillus casei (gepattenteerd in Japan) die vrij goed de zure maag kan overleven. Deze bacterie, die dan in hoge concentratie in de darmen komt maakt veel melkzuur aan. Veel mensen krijgen daar doge speren van (spierpijn na het sporten is ook door een hoog melkzuur gehaalte in de spieren). Lactobacillus casei komt van nature voor in de mond en dunne darm, en in mindere mate in de dikke darm en de vagina van zoogdieren.

Kefir is een dik vloeibare, koolzuurhoudende en licht alcoholische melkdrank, die oorspronkelijk vermoedelijk afkomstig is uit de Kaukasus. Een vergelijkbare cultuur genaamd tara is afkomstig uit Tibet.
Het wordt gemaakt met een mengsel van verschillende melkzuurbacteriën en gisten. De lichtzure en frisse smaak lijkt op die van drinkyoghurt. Omdat er ook gisten in zitten bevat Kefir altijd een beetje alcohol.

De fermentatie van de yoghurt gebeurt door het toevoegen van twee soorten melkzuurbacteriën, de zogenaamde levende yoghurtcultuur:
de staafvormige Lactobacillus delbrueckii ssp. bulgaricus en de bolvormige Streptococcus thermophilus.
De melk wordt meestal eerst op 80-90 °C gepasteuriseerd om eventuele ziekteverwekkers te doden en de melk beter fermenteerbaar te doen zijn door een gedeeltelijke melkeiwit-denaturatie.