Kan vuur uitgaan door koude atmosfeer?

Kan vuur doven als de omgeving waarin het zich bevind duizenden graden koud is zonder wind maar met zuurstof?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Duizenden graden onder nul is niet mogelijk, het houdt bij 0 Kelvin, en dat is -273,15 ºC.
Maar bij een hele lage temperatuur zal brand uitgaan, puur omdat vuur uitsluitend kan bestaan als er aan een aantal voorwaarden is voldaan: voldoende brandstof, voldoende zuurstof, voldoende energie voor de ontsteking. Als de atmosfeer -150 graden is, dan is de aangezogen hoeveelheid zuurstof die samen met stikstof door de vlam heen wordt gezogen voldoende koud om de vlam te doven.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee zolang er zuurstof is blijft vuur branden.ongeacht hoe koud t is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor verbranding (vuur is het gevolg van verbranding) zijn er drie voorwaarden noodzakelijk: er moet een brandbare stof zijn, er moet zuurstof aanwezig zijn en er moet een ontbrandingstemperatuur zijn.
als de omgeving zo koud is, dat het verbrandingsproces niet voldoende warmte oplevert om de ontbrandingstemperatuur in stand te houden, zal het vuur inderdaad uit gaan. vooral bij kleine vuurbronnen kan dat voorkomen. probeer maar eens bij -20 een lucifer aan te steken en de vlam er in te houden (uit de wind anders waait ie uit).

overigens een omgeving van 1000en graden koud wat bedoel je daarmee? dat kan helemaal niet. de absolute ondergrens is 0 graden kelvin en dat is -273 graden celcius. kouder kan niet, want dan valt alles stil.