Hoe is de anatomie van mensen die met hun tenen naar buiten lopen?

De meeste mensen lopen met hun tenen wijzend in de looprichting. Soms staan ze iets naar buiten, maar niet heel veel.

Soms zie je echter mensen die met hun tenen behoorlijk naar buiten wijzen tijdens het normale lopen. Denk dan aan een hoek van 30°, soms zelfs wel 45°, met de looprichting.

Nu kán ik ook zo lopen - maar dan moet ik mijn voeten echt met inspanning naar buiten draaien, ga ik op de binnenzijde van mijn voetzolen lopen (in plaats van op de hele voetzolen), en krijg ik pijn in mijn knieën.

Nu vraag ik mij af hoe de voeten zo gedraaid kunnen staan bij mensen die van nature zo lopen. Staan hun knieën recht naar voren en staan hun voeten scheef onder hun onderbenen? Dus als ze door de knieën zouden buigen, hun kont naar achter/beneden zou gaan en hun knieën recht naar voren? Of staan hun voeten recht onder hun onderbenen, en staan hun voeten toch naar buiten doordat hun knieën al naar buiten staan? Dus als ze door hun knieën zouden buigen, hun kont naar achteren/beneden zou gaan en hun knieën naar de buitenkant?

Extra vraag: mij kost het inspanning om net zo te lopen als die mensen doen. Zou het hen net zulke inspanning kosten om net zo te lopen als ik doe (met de tenen vrijwel recht naar voren wijzend)?

Cryofiel
4 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (1)

Er kunnen meerdere redenen zijn als de voeten (tenen) naar buiten wijzen. Een anatomische reden is de overpronatie. De voet zakt dan door de enkels naar binnen en je loopt uiteindelijk op de binnenkant van je voet. Dit komt door problemen het de kootjes in de voet.
Er zijn echter ook mensen die heel bewust met hun voeten naar buiten wijzen. In mijn ogen zijn dat de wat stoerdere types die met de knieën uit elkaar (ze hebben geen O-benen) lopen en de voeten ook niet naast elkaar zetten, maar een beetje uit elkaar. Voor hen waarschijnlijk dus ook een psychische kwestie.