Hoe beïnvloedt de draaiing van de aarde de snelheid van de maan?

Doordat de aarde langzamer gaat draaien gaat de maan sneller rond de aarde draaien. Maar hoe kan een om zijn as draaiend object invloed uitoefenen op de snelheid van een satelliet als de maan. Is dat door een zogenaamde dragforce of iets anders? Hoe is dat goed uit te leggen, behalve met een formule?

erotisi
3 jaar geleden
2.3K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Zie hier https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/aardrijkskunde/vraag/71520/draait-aarde-minder-snel-as/

Antwoorden (2)

NIET. Zolang de Aarde een constante rotatiesnelheid heeft zal ook de maan zijn snelheid t.o.v. een vast punt op de Aarde vasthouden, afhankelijk van de afstand Maan - Aarde. Snelheid is geen vast gegeven, maar altijd iets ten opzichte van. Relatief dus.
Door de aantrekkingskracht van de aarde werd de aswentelings tijd (omlooptijd van maan om Aarde) vertraagd tot de tegenwoordige waarde van 29,32 dagen. De baan van de maan om de aarde is niet precies cirkelvormig. Daardoor draait de maan niet altijd even snel om de aarde. Als de afstand tot de aarde het kleinst is, is de snelheid waarmee de maan om de aarde draait het grootst. De rotatie van de Aarde heeft daar geen invloed op.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Ik had eerst een min gegeven, maar deze nu weer ingetrokken... beide lijkt waar.
In een korte tijdspanne lijkt de maan telkens te versnellen en te vertragen zoals in dit antwoord beschreven. Echter op de schaal van millennia blijkt er wel degelijk energie van de aarde op de maan te worden overgedragen, waardoor deze laatse versnelt.
Zie ook https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/aardrijkskunde/vraag/71520/draait-aarde-minder-snel-as/
erotisi
3 jaar geleden
Precies en mijn vraag is nu, hoe wordt die energie overgedragen van de aarde (die langzamer gaat draaien) op de maan die dáárdoor een sneller baan gaat 'vliegen' en dáárdoor afstand neemt van de aarde.
Het feit dat de Aarde geen puntmassa is veroorzaakt de zwaartekracht van de Maan getijde krachten op de Aarde, en omdat het geen star object is zorgt dit voor een uitstulping van massa, voornamelijk in de vorm van water. In en eerste benadering kun je de Aarde als een star lichaam beschouwen. Het deel van de Aarde dat het dichtst bij de Maan zit ervaart dan een sterkere zwaartekracht van de Maan, terwijl het deel wat het verst van de maan zit een kleinere zwaartekracht ervaart. Maar de Aarde versnelt naar de Maan toe volgens de Zwaartekracht die in het centrum van de Aarde werkt. Het deel dat dichter bij de Maan zit ervaart dan een effectieve kracht naar de Maan toe, dus naar boven, terwijl het deel wat het verst van de maan zit een effectieve kracht van de Maan weg ervaart, dus ook naar boven.

Nu is de Aarde geen star object, maar dat geeft slechts een zeer kleine correctie op het bovenstaande verhaal, dus de getijde krachten zijn in goede benadering zoals die zouden werken op een star lichaam. Maar omdat de Aarde dus geen star lichaam is zorgen de getijde krachten ervoor dat de Aarde vervormt, met name door eb en vloed.

Er is dan een uitstulping van massa, voornamelijk als gevolg van eb en vloed in de vorm van water aan de kant van de Maan en aan de kant tegenover de Maan. Omdat de Aarde om zijn as draait ervaart het een wrijvingskracht door die uitstulpingen waardoor de rotatie van de aarde vertraagd. Maar dit betekent ook dat de uitstulpingen door de Aardrotatie naar voren worden geduwd t.o.v. de Maan. De zwaartekracht van de Maan trekt aan die uitstulpingen, de uitstulping die het dichts bij de Maan staat ondervindt de sterkste zwaartekracht. Zonder deze kracht zou de wrijvingskracht van de Aarde er uiteindelijk voor zorgen dat die uitstulping met het aardoppervlak mee zou draaien. De zwaartekracht van de Maan op die uitstulping zorgt er echter voor dat die een beetje voor de maan uit gaat lopen, omdat de kracht naar voren door ze wrijving dan gelijk wordt aan de kracht terug door de Maan.
Nu is de zwaartekracht van de Maan op de uitstulping net zo groot maar tegengesteld als als de zwaartekracht van de uitstulping op de Maan (actie = -reactie). De Maan wordt dus door de uitstulping naar voren getrokken en draait daardoor iets te snel voor de baan die die heeft, hierdoor verwijderd de Maan zich van de Aarde.