NEE, je krijgt geen dubbel licht. De lichtenergie die je van de lamp krijgt wordt voor een deel een andere kant ingestuurd, maar achter de spiegel heb je geen licht meer. In totaal verandert er dus niets aan de hoeveelheid licht, alleen aan de plaats waar het licht komt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
In de praktijk kan het wel helderder zijn, omdat er geen licht verdwijnt via de plaats waar nu de spiegel staat.
Ja, in bepaald opzicht krijg je bijna dubbel zoveel licht. Afhankelijk van de positie ervan en de definitie van licht. Licht wordt beschouwd als een elektromagnetische golf tussen het zichtbare spectrum met golflengten van ongeveer 380 nm (nanometer) (violet) tot 780 nm (rood) in vacuüm en lucht. Bij de meeste oppervlakten waar licht op valt worden deze golven geabsorbeerd en gedeeltelijk weerkaatst. Een spiegel nu die weerkaatst het licht met (bijna) dezelfde golflengte als de invallende straal en met bijna dezelfde intensiteit. Veel meer dan andere objecten iig zouden doen. Andere objecten worden veel meer verwarmt wat dus niet meer in (zichtbaar) licht wordt weerkaatst.
Conclusie het aantal 'zichtbare' fotonen zal niet helemaal verdubbelt worden maar wordt wel veer groter dan in 'normale' omstandigheden.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Ja, in bepaald opzicht krijg je bijna dubbel zoveel licht.
Conclusie het aantal 'zichtbare' fotonen zal niet helemaal verdubbelt worden Hmm. Ik zou zeggen, je krijgt geen foton meer, echter de fotonen zullen
1 minder snel verdwijnen
2 weer teruggekaatst worden naar de bron Als jij je voor de bron bevindt, krijg je dus meer fotonen te zien dan je zonder spiegel zou zien, namelijk de fotonen die eerst van jou af verdwijnen. Je ervaart dus enkel meer licht. Misschien moeten we het woord "krijgen" eerst even definieren. Als kijker ontvang je meer fotonen. In zijn algemeenheid krijg je niet meer fotonen. Maar wellicht bedoelde je dat ook.
Nee... Daarvoor is een andere lichtenergiebron nodig. In een spiegel worden diezelfde lichtstralen van de lamp alleen weerkaatst naar je oog, waardoor je dezelde lichtbron twee keer ziet.