Waar zijn de insecten in de winter en wat doen ze?

Blijven mieren onder de grond met de sneeuw? Leven ze van een voedselvoorraad? Waar overleven de huisvliegen? Zijn er insecten die winterslaap houden? Zijn er insecten die naar het zuiden vliegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.1K

Het beste antwoord

Omdat er zoveel verschillende insecten zijn is het onmogelijk om alle overwinteringsstrategien op te noemen,bijen leven als volk in nesten (korven en kasten)waarbij ze de temperatur in het nest regelen door beweging van de dierenen ze eten de honing die ze in de zomer verzameld hebben,Wespen overleven de winter in de regel niet,alleen de koningin kruipt in een kier of spleet en houdt een soort van winterslaap,bladluizen overwinteren als winterei,dit zijn de enige eieren die bevrucht gelegd worden in de herfst,hieruit komen de eerste bladluizen in het voorjaar ,deze leggen eieren die niet bevrucht worden ,deze cyclus herhaalt zich nog een aantal generaties en in de herfst worden er weeer moederdieren geboren die bevrucht worden door de enige mannetjes die geboren worden in dat jaar waarna ze weer wintereieren leggen en de cirkel weer rond is.
De meikever leeft als larve en pop7 jaren ondergronds en komt in mei als volwasssen dier uit de aarde om dan te paren en vervolgens eieren te leggen waarna de dieren sterven.
lieveheersbeestjes en gaasvliegen zoeken de warmte van de woningen op om vervolgens een winterslaap te houden in de woningen op een koele donkere plaats.
Zo heeft ieder insect zijn eigen methode en aangezien deze groep dieren zo uitgebreid is en zoveel individuen kent zullen altijd genoeg dieren de winters overleven,strenge winters zijn bijna altijd in het voordeel van insecten omdat ze dan niet belaagt worden door schinnels en bacterien die gebaat zijn met kwakkelwinters met hogere temperaturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het kouder wordt zien we steeds minder insekten. Insekten zijn koudbloedige dieren en zijn daarom afhankelijk van de temperatuur van de omgeving. Hoe warmer het wordt, des te meer we er zien en des te beweeglijker ze zijn. Als het kouder wordt, worden ze juist trager. Wat later in het jaar zijn er ook steeds minder bloemen die voedsel kunnen verschaffen. In die tijd van het jaar sterven dan ook vele volwassen insekten. Maar voor ze dood gaan hebben ze wel eierpakketjes gelegd om zich te verzekeren van nageslacht. Andere insekten zoeken een beschut plekje op om te overwinteren. Ze hebben net als andere dieren die in winterslaap gaan een vetvoorraad opgebouwd.

Om het met deze reserves zo, lang mogelijk uit te kunnen zingen brengen ze bij het dalen van de temperatuur hun stofwisseling op een zo laag mogelijk niveau. Hun ademhaling en hartslag daalt. Om bevriezing te voorkomen dikken ze hun lichaamsvloeistof in door veel te urineren. Hoe geconcentreerder de vloeistof des te lager het vriespunt. (Een vervuilde rivier bevriest later als een schone rivier.) Steekmuggen kunnen zelfs min 30 graden overleven. Maar bij kwakkelwinters wil het wel eens gebeuren dat verschillende insekten door een tijdelijke temperatuur verhoging, te vroeg ontwaken. Dat kost energie. Ze kunnen hun reserves niet aanvullen en zijn dan gedoemd te sterven. Maar midden in de winter kunnen we wintermuggen zien dansen op een open plek zelfs boven de sneeuw. Deze niet stekende muggen zijn in zwermen dansende mannetjes die een vrouwtje proberen te lokken. Het is onbegrijpelijk waar ze hun energie vandaan halen want ze kunnen zelfs geen voedsel opnemen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt! +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt niet helemaal een hommel bijvoorbeeld heeft een lichaamstemeratuur hoger dan die van ons en kan die ook sturen. dat is ook de reden dat de eerste al eind januari begin februari uitvliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hommels
Er zijn wel insecten die naar het zuiden vliegen, de Atalanta vlinder is er een van...

Maar alles gaat ondergronds of in spleten en kieren van vaste objecten, zoals huizen, stenen of bomen... Het is niet zo dat een insect overleeft, maar de eieren die ze gelegd hebben voordat ze het loodje legden, dus dat in het voorjaar hun nakomelingen uitkomen en opgroeien... Er zijn ook wel insecten die een winterslaap houden, de bij is daar weer een voorbeeld van...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hommels overleven, dus er zijn verschillende soorten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hommels
Veel insecten soorten overleven als eitje.
Sommige als larve diep onder de grond of tussen blad en planten.
Maar er zijn ook heel veel soorten die als volwassen insecten overwinteren, ze houden een soort winterslaap.
Sommige soorten vlinders trekken hier weg en vliegen richting het zuiden