Hoe gaan onderzoekers om met gemiddelde leeftijd als mensen iets (nog) niet gedaan hebben?

Laten we nemen een onderzoek naar de gemiddelde leeftijd van de eerste tongzoen.
We nemen een onderzoeksgroep van jongeren van 16-30 jaar oud. Zeg 1000.
Stel dat iedereen gezoend heeft dan is er makkelijk een gemiddelde te trekken. Alle leeftijden opgeteld/1000
Maar wat als blijkt dat er een hoop mensen tussen zitten die nog helemaal niet getongzoend hebben?
Hoe wordt dat dan berekend? Ik neem aan dat het eruit halen van deze mensen een probleem oplevert (ik neem aan dat dat het gemiddelde lager zal maken dan terecht is), maar misschien zie ik een hele simpele elegante oplossing over het hoofd.
En wat als je mensen zou volgen over hun leven en ze helemaal nooit zouden tongzoenen?

Of is dit eigenlijk niet zo'n probleem voor de onderzoekers aangezien ze dit juist zullen verwoorden en wordt dit dan vaak een probleem in (niet-wetenschappelijke) publicatie?

5 jaar geleden
1.8K
crispy
5 jaar geleden
Dan staat er toch gewoon in de rapportage '32% heeft dit nog niet gedaan, 1% bij 7 jaar, 3% bij 8 jaar, 7% bij 9 jaar, 12% bij 10 jaar etc.'
LeonardN
5 jaar geleden
Dan heb je toch geen gemiddelde leeftijd? Of bedoel je dus te zeggen dat onderzoekers juist zelden zullen zoeken naar een gemiddelde en dit veelal een probleem is met journalistiek die een onderzoek verkeerd verwoord?
crispy
5 jaar geleden
Een onderzoeker wordt helemaal ziek van het woord 'gemiddelde' want het zegt helemaal niets. Een grafiek over de verdeling per leeftijd(leeftijdsgroep) zegt veel meer, dat kan je koppelen aan andere relevante metingen (hoe verloopt dit bij welke bevolkingsgroep, bij welke sociale status, bij welke cultuur, bij …)
Maar als er per se een gemiddelde leeftijd moet worden opgegeven dan is dat gewoon de gemiddelde leeftijd van de mensen die dit hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De seksuele carrière start bij het tongzoenen al eerder dan 16jaar. De gemiddelde? leeftijd van de eerste tongzoen is 14 jaar. Het kan ook eerder (of later). Op 13,5-jarige leeftijd heeft de helft van de jongeren er ervaring mee.
LeonardN
5 jaar geleden
"De seksuele carrière start bij het tongzoenen al eerder dan 16jaar." Ja, maar een jongere groep nemen zal leiden tot meer gevallen die aan geven dat ze nog niet eerder hebben gezoend. Daar heb je niks aan. Dus hoe ouder de groep des te beter (zolang ze maar goed onthouden hebben hoe oud ze waren toen ze voor het eerst zoenden). Met andere woorden, volgens mij is het zo, dat hoe ouder je onderzoeksgroep is des te beter het gemiddelde wordt.* Iemand die pas op zijn 34ste voor het eerst zal tongzoenen, zal buiten een onderzoek vallen in een onderzoek waar enkel 10-20-jarigen worden ondervraagd. Maar het kan ook dat een aantal 10 jarigen al een jaar later zullen zoenen. Dat kan het gemiddelde omlaag halen.
Omdat dit waarschijnlijk uitzonderingen zijn zal het gemiddelde daar niet hard van oplopen of zakken, maar in bepaald onderzoek kan het een nogal scheef beeld geven. Als je een groep 8-13 jarigen ondervraagt kan het gemiddelde nooit hoger dan 13 uitvallen.

Antwoorden (1)

Er is geen vaste oplossing voor, en dit soort statistisch/methodologische problemen worden ook niet altijd door de onderzoekers onderkend. De statistische onderbouwing van veel wetenschappelijke artikelen is onvoldoende.
Goede tijdschriften eisen dat dit soort aspecten goed worden beschreven in de methode-sectie van het artikel, zodat de gemaakte keuzes (uitsluiten van nooit-zoeners, of het toekennen van een pseudo-leeftijd) duidelijk zijn.

In iets ander verband; 'missing data' zijn een groot probleem. Bij medisch onderzoek is er vaak een groot verschil tussen Intend-To-Treat en Per-Protocol analyse, waarbij in het laatste geval uitvallers worden genegeerd en in het eerste geval niet.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
"Bij medisch onderzoek is er vaak een groot verschil tussen Intend-To-Treat en Per-Protocol analyse, waarbij in het laatste geval uitvallers worden genegeerd en in het eerste geval niet." Wat betekent die zin?
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN: https://en.wikipedia.org/wiki/Intention-to-treat_analysis
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Intention-to-treat (ITT) is een analyse van deelnemers in een klinisch onderzoek, gebaseerd op de groep (de arm) waarin ze in eerst instantie werden ingedeeld en niet op de behandeling die ze uiteindelijk kregen. Het maakt niet uit of ze uitvallen, de behandeling wel of niet volledig naleven en zelfs niet of ze overstappen op een andere behandeling. 'Intention-to-treat'-analyses worden vaak gebruikt om de doeltreffendheid van een nieuwe behandeling te beoordelen omdat ze de dagelijkse praktijk weerspiegelen: niet iedereen houdt zich aan de behandeling die hij/zij krijgt en artsen veranderen vaak behandelingen afhankelijk van hoe de aandoening van hun patiënt verandert.
https://www.tijdschriftpraktijkondersteuning.nl/statements/id42-intention-to-treat-itt-analyse.html
De manier waarop ITT analyses worden geïnterpreteerd is niet te vergelijken met het maken van een statistiek op welke gemiddelde leeftijd er voor het eerst getongzoend (of tong gezoend?) werd,
LeonardN
5 jaar geleden
Ik denk dan ook dat tinus een parallel probeert te trekken met per-protocol (niet afgemaakte kuur) ten opzichte van gemiddeldes met gevallen die je niet mee kan rekenen vanwege "nog niet getongzoend".
tinus1969
5 jaar geleden
Precies; het gaat om het issue van missing data cq. missing subjects.