Waarom is de badkamervloer zoveel kouder aan je blote voeten dan het matje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Het antwoord hierboven is bijna goed, maar er zitten een paar storende fouten in.
Beide zijn inderdaad omgevingstemperatuur, het matje geleidt de warmte veel slechter dan de stenen vloer. Daardoor wordt er door de vloer veel meer warmte aan je lichaam onttrokken dan door het matje. Daar krijg je koude voeten van en dat voel je dus. Op het matje koelen je voeten ook wel iets af, maar het gaat allemaal veel langzamer.

Er is geen koude die het lichaam in stroomt, koude bestaat niet, warmte is energie en die energie stroomt van warm naar koud, daardoor wordt het warme voorwerp kouder. Koude zou dan anti-energie zijn en dat bestaat dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het matje isoleert......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vloer in de badkamer is van steen of terwel tegels dat is altijd koud. Het matje is van stof dat is altijd warmer
13 jaar geleden
Omdat het matje de omgevingstemperatuur aanneemt. En de vloer doet pas veel en veel later. Dan ben je al weer hoog en breed uit de badkamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het matje en de tegels zijn BEIDE omgevingstemperatuur, dat is meestal zo'n 20 graden, veel kouder dus dan je voeten. Dus het is niet onredelijk dat het koud aanvoelt

sommige materialen geleiden de warmte (en daarmee ook de kou) veel beter dan andere. Steen geleidt heel goed en metalen nog beter. Daarom zullen die veel kouder aanvoelen als je ze aanraakt en er "gaat daardoor ook meer kou je lijf in". Als je in de badkamer op de tegels gaat liggen krijg je het koud, op een rubber mat niet.

Je tegels on je tuinterras voelen om die reden in de zomerzon ook veel warmer aan dan bijv de houten tuinstoelen.

O ja, een heel goed voorbeeld zijn de banken in de sauna, die staan daar altijd in dus hebben echt de temperatuur van de sauna maar omdat het hout is kun je het nog aanraken, was het steen had je een brandwond, hout isoleert veel beter dan steen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord.... +