Hoe kunnen wij zien, horen en voelen als wij alleen maar opgebouwd zijn uit atomen?

Alles is opgebouwd atomen. Wanneer we één atoom bekijken zien we een kern met daarrond een elektron. Dit atoom kan niet ruiken, zien, voelen of horen. Maar hoe komt het dat wij dat wel kunnen, als wij opgebouwd zijn uit atomen die dat niet kunnen? Ik weet dat ik een enorme stap maak van mens tot atoom en dus daarbij al de fysiologische processen in het menselijk lichaam oversla... Alles wat wij kunnen is het gevolg van processen in de hersenen, zenuwen, spieren,.... Maar uiteindelijk worden deze processen op moleculair niveau bestuurd door de atomen. Hoe kan dit ? Hoe kan een menselijk lichaam al deze dingen, als wij niets anders zijn dan "miljarden atomen in één" ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
LeonardN
5 jaar geleden
Goeievraag, het antwoord kan je nog even niet gegeven worden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moeilijke_probleem_van_bewustzijn
Edraket
5 jaar geleden
Omdat de natuur ons het leven heeft gegeven.
Maar het ons later weer afneemt.
Reddie
5 jaar geleden
''bestuurd door de atomen'', niet dus.
Bestuurd door de wetten van de thermodynamica.
Als je in een reeks alle tussenstappen overslaat is niets begrijpelijk.
Hoe kom je van atomen tot een huis?
Hoe kom je van atomen tot een boom?
De clou is dus de hele reeks van tussenstappen mee te nemen.

Antwoorden (3)

Begin wat groter....

Eén tandwiel maakt nog geen klok. Daar is een heel spel aan onderdelen voor nodig die allemaal samenwerken om een klok te vormen. Elk onderdeel afzonderlijk heeft eigenschappen en taken. Doordat al die eigenschappen op de juiste manier bij elkaar passen ontstaat een systeem. Dat systeem als geheel noemen wij een "klok"

Wanneer we dan toch even inzoomen op dat tandwiel dan is dat tandwiel van levensbelang voor de klok. Zonder dat ding zou hij niet werken.
Tegelijk bestaat ook dat tandwiel uit onderdelen. De as, de schijf, de tanden. Al die onderdelen zijn nodig om de tandwiel een tandwiel te laten zijn. En zo kin je doorgaan met zaken op te delen totdat je bij de kleinste deeltjes uitkomt waarop de natuur is opgebouwd.

Al die deeltjes passen in een systeem dat ALS GEHEEL die klok vormt.

Zo ook je lichaam.

Die bestaat uit armen, benen een hoofd en een romp.

Die bestaan weer uit huid, spieren, botten, bloed en andere weefsels.
Elk van die onderdelen heeft weer zijn eigen taken en eigenschappen in het systeem.

Elk van die weefsel bestaan weer uit cellen, weer elk met een eigen taak en eigenschappen.

Ook dat gaat zo door tot de kleinste onderdeeltjes.

Het grote mysterie is het bewustzijn. Het grote verschil tussen jou en de klok is dat jij je bewust bent van jezelf. Dat je plannen kan maken, dat je bang of moedig kan zijn en zelfs dat je lief kan hebben of haten.

Dat bewustzijn ontstaat ergens in het systeem als totaal, maar je kunt op het allerlaagste niveau niet één plekje aanwijzen en zeggen dáár gebeurt het. Het is het totaal.

Sommigen verklaren dat mysterie via een geloof in een God (of meerdere goden) weer anderen verklaren het door via evolutie en toeval.

Ik, persoonlijk, vind het vooral mooi dat het een mysterie is. We kunnen het bewonderen, ons er over verbazen, maar we kunnen het niet aanwijzen.
Er is hier sprake van een 'emergente' eigenschap; een eigenschap die niet ontstaat uit één atoom, maar doordat een verzameling van veel atomen eigenschappen beschikt die één los atoom niet heeft. Vergelijk dat simpel, met de vraag/grap: Wat kunnen twee koeien wel, wat één koe niet kan? Achter elkaar lopen.' Die emergentie is bepaald niet uniek voor fysiologie. Ook bv het gedrag van molceulen of vloeistoffen is emergent; je kunt zelfs de eigenschappen van de circa 100 soorten atomen zien als emergente eigenschap van 3 elementairdere deeltjes (protonen/electronen/neutronen).
5 jaar geleden
Er bestaan ook door de mens gemaakte sensoren die geluid, licht, enz. kunnen detecteren. Het zijn kortstondige, chemische, danwel natuurkundige reacties.
Het echte wonder zijn onze hersenen (in dit geval de hersenschors) die deze reacties registreren en analyseren.