Wie schrijft de Almanak van Enkhuizen?

En waar halen ze de Weers voorspellingen vandaan voor een heel jaar

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K
TurfGraver
5 jaar geleden
Info, oud stuk maar geeft een idee.
https://www.nrc.nl/nieuws/1994/10/08/de-come-back-van-een-volksencyclopedietje-7241351-a276144
Antoni
5 jaar geleden
De officiële naam is de Enkhuizer Almanak. Ik neem aan dat je die bedoelt, @pinkeltje.
Antoni
5 jaar geleden
Misschien kan men je helpen via de officiële website https://www.almanak.nl/general/contact.html: Contact Voor vragen of opmerkingen aan de redactie van de Enkhuizer Almanak kunt u hier terecht. Algemeen / Lezersservice
Enkhuizer Almanak BV
Breedstraat 102
1601 KE Enkhuizen (0228) 319826
(0228) 319877
info@enkhuizeralmanak.nl

Antwoorden (1)

Door een redactie en waarnemers. En de sterrenkundige berekeningen zijn gemaakt door Theo Jurriens van de Rijksuniversiteit Groningen.

De weersvoorspellingen zijn gebaseerd op de theorie van de zogenaamde omkeerdagen. Het systeem voor het berekenen daarvan, dat vele malen zijn juistheid heeft bewezen, werd in de jaren twintig ontwikkeld door de amateur meteoroloog Chr. A. C. Nell uit Voorschoten.

Het principe van de omkeerdagen (geldend voor landen met een zeeklimaat, liggende tussen de 52e en 54e breedtegraad): er bestaat op deze delen van de aarde steeds terugkerend, grillig, en steeds wisselend patroon van het weerbeeld. Om de zoveel dagen, maanden, jaren (afhankelijk onder meer van de maanstanden, de zonnehoogten, de zonnekracht, de zonnevlekken en de gemiddelde temperaturen) moet men rekening houden met veranderingen.

De redactie van de Enkhuizer Almanak is in het bezit van een verzameling weergegevens van elke dag van een aantal plaatsen in Nederland, die meer dan 100 jaar terug gaat. Deze verzameling - uit de "erfenis" van de heer Nell - wordt dagelijks door een eigen corps waarnemers van de Almanak bijgehouden. Het betreft waarnemingen van temperatuur, windrichting en windkracht, aantal uren zonneschijn, aantal millimeters neerslag en verschijnselen als mist, onweer en nachtvorst. Bij het opstellen van de prognose worden de maanden bij de omkeerdagen verdeeld in decaden (perioden van 10 dagen), in welke tijdvakken omslag van het weer te verwachten is.
Amadea