Als een waterstraal onderbrokenis, is er geen geleiding bij spanningen die niet hoog genoeg zijn om een vonkoverbrugging tot stand te brengen.

Erger is het wanneer er tussen een waterleiding een stuk waterbuis zit van kuststof , die voortgezet wordt met koperbuis en waarop men aardt.

Schoon leidingwater is een slechte geleider, een veel slechtere dan bijvoorbeeld je lichaam.

Het kan dan gebeuren dat wanneer je onder stroom komt te staan de aardlekschakelaar niet werkt omdat tussen ul en aarde dan minder dan 30mA loopt terwijl je tussen nul en fase hangt .

Ik heb tijdens natuurkundeles wel eens gedemonstreed welke dramatische verandering er in geleiding ontstaat wanneer je in een bak water (NIET NADOEN)m twee geleiders plaatst en met stroomberenzing daar 230 VAC op koppelt.

Met leiding - of beter demiwater gebeurt er zo goed als niets bij 230 V, doe je een geringe hoeveelheid (keuken)zout , wasmiddel of andere zouten bevattende stoffen , dan kookt het water in no time de bak uit en zorgt de straoombegrenzer er voor dat de stop er niet uit knalt.

In de film the green mile werd een executie uitgevoerd zonder de spons nat te maken.

De executie had er niet veel anders uit gezien als in die emmer schoon drinkwater gezeten zou hebben.

Men gebruikt dan ook ZOUT water waarbij 9 gram/L ongeveer
overeenkomt met de geleidende vloeistof in ons lichaam.

Bij hele hoge spanningen kan leiding en dimiwater wel de stroom aan de oppervlakte "transporteren".

Dit demonstreerde ik met een condensator die 10 KV
0.5uF (gelijkspanning opgeladen) was.
Door de lucht "haalt "zo een spanning ongeveer 1 CM (max).
Met een elektrode in het water en de ander vlak boven het water op enige afstand kon dezelfde spanning een dikke vonk van meer dan 8 CM halen met een knal als een pistoolschot, door de grote laadcapaciteit tot 5 vonken per seconde, wat het effect had alsof er een mitrailleur bezig was.

Deze uitermate gevaarlijke proeven moet je wel aan professionals overlaten die hietr boverdien ervaring mee hebben, onjuiste isolatie /werkwijze leidt tot electrocutie van de demonstrator.

Ik geef hiermee aan dat onderbroken koperbuizen waarbij na de onderbreking geaard is er hele nare dingen kunnen gebeuren.

Dat natte handen beter geleiden komt omdat er altijd zouten en aminozuren op de huid zitten die het water geleidend maken en dan het contact enorm vergroten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het geleidt, maar veel beroerder dan je zou denken.
Er was ooit het verhaal van de elektrocutie van een dronken man die stond te plassen over de 'derde spoorrail' waar een paar duizend volt op staat (ouch!!)
Dat blijkt in de praktijk niet mogelijk te zijn, zie filmpje.
escape
11 jaar geleden
Dat hangt af van het soort water zo geleid kraanwater minder dan slootwater en zeewater en geleid gedemineraliseerd en gedestilleerd water nauwelijks of in het geheel niet.