Hoe kan het dat mijn zwarte thee radicaal van kleur veranderd zodra ik er citroensap aan toevoeg?

Zojuist maakte ik twee bekers zwarte thee, allebei even sterk en even donker. In mijn eigen beker deed ik citroensap, ongeveer een eetlepel. Daarna veranderde mijn thee ineens van kleur; hij werd véél lichter dan de andere.
Wat gebeurt er op het moment dat er citroensap aan zwarte thee wordt toegevoegd? Wat voor reactie brengt dit teweeg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

De kleur van de thee verandert van kleur als je er een zuur bij doet (citroen dus). De lichte kleur ontstaat door een chemische reactie tussen de kleurstoffen in de thee en het zuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft volgens mij met het aanwezige looizuur te maken, moet je voor de grap eens een beetje soda (dat is juist basisch) ipv zuur in een kopje thee doen, daar wordt de thee veel donkerder van (niet meer opdrinken daarna natuurlijk)

Toegevoegd na 3 minuten:
ik zat er en beetje naast, het zijn de tannines die verkleuren in zuur of basisch milieu, in zuur milieu worden ze heel licht, in basisch milieu worden ze donkerder (echter niemand doet vrijwillig zeep in zijn thee dus dat is minder bekend)

Dit zou dan trouwens een goede test zijn of die dure waslotion inderdaad zo pH neutraal is als ze zeggen, is dat zo zou hij de kleur van thee niet mogen veranderen
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Grappig idee, ik ga zo eens wat waslotion in mijn thee doen! ;)
Steenuiltje
13 jaar geleden
LOL! :-)
Met looizuur heeft het niet veel te maken.
Thee bevat kleurstoffen die pH gevoelig zijn en deze kleurstoffen (polyfenolen /anthocyaan) werken als indicator.
Daarom maakt het niet veel uit wel zuur je erbij doet en wanneer je het zuur neutraliseert met soda of een base, dan komt de donkere (in wezen diepblauwe) kleur weer terug
Tannine is zelf al looiZUUR en reageert het liefst met eiwitten (zoals in melk).
Het is echter als zuur te zwak om de pH laag genoeg te krijgen om de kleurstoffen "om"te laten slaan.
Vandaar dat citroen- of azijnzuur nodig is, dat is een sterker zuur. dan looizuur.