In mijn beleving is het zo dat in de zomer de weekdagen vaak zonning zijn, en de weekenden slecht(er). Klopt dit, en waarom is dit zo?

Wellicht valt het me meer op omdat ik me eraan erger als de weerman weer zeg: "Vrijdagmiddag komen de wolken, zaterdag en zondag is het dan wat minder.. maarrr.. Maandag breekt het wolkendek en word het weer mooi"

Is er ooit onderzocht of het weer in de weekenden statistisch gezien daadwerkelijk vaker slecht (niet zonnig) zijn wanneer men ze vergelijkt met de weekdagen? (Ik begrijp dat er een statistisch scheve verhouding is omdat het weekend 2 dagen heeft en de weekdagen 5)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een fantastische vraag, omdat het natuurlijk helemaal occult zou zijn als er zo'n verband werd aangetoond! Helaas kan ik nergens vinden of dit statistisch al onderzocht is, maar ik kan me zomaar voorstellen dat er ergens een weeramateur is, die het voor de fun wel eens heeft gedaan. De aanname dat er zo'n verband zou kunnen zijn impliceert volgens mij het bestaan van een hogere macht die ons moedwillig loopt te dissen. Dus als er een verband is, heb je bewezen dat God bestaat. Heel knap! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, dit weekeinde klopt je stelling in ieder geval niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel: haha :) God zit ons gewoon te dissen weet je. Tsssss.

Antwoorden (5)

Je vindt het weer in het weekend belangrijker dan tijdens werkdagen. Slechte dagen in het weekend onthoud je dan ook beter en daardoor lijkt het alsof het alleen in het weekend mooi weer is.

Ik hoor wel eens mensen die in Nederland op vakantie gaan en dan in mijn beleving alleen maar regen hebben. Dat blijkt dan niet zo te zijn en dat komt omdat ik tijdens dat buitje onwillekeurig aan die mensen denk, maar het slechts een paar druppels van een kwartier zijn. Op een hele dag ervaar je dat als 'droog' als je buiten bent op die dag terugkijkend.

Ik weet trouwens niet of je vandaag al buiten bent geweest...doe dat even en bekijk je stelling nog eens.
13 jaar geleden
Volgens mij is het puur toeval. Er zullen weken (cq. maanden/jaren) zijn dat dat iedere keer gebeurt, maar daar tegenover heb je ook perioden dat het constant andersom is. Het heeft gewoon puur met toeval te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de laaste 8 weken een paar keer gebeurd,maar je moet het van een heel jaar bekijken,dan komt het op hetzelfde neer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook wel eens gehoord dat je krijgt wat je verdient.
Ik hoop voor jou dat dat niet van toepassing is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een kwestie van perceptie. Als jij vindt dat het zo is, dan is het zo. ;-) Mijn indruk is, dat het afgelopen weekeind zonniger was dan nu (maandag). Hoera!!!