Ik denk het eerst aan overschilligheid. Haat en liefde liggen in elkaars verlengde. Als iemand je helemaal koud laat, heb je geen reden om hem te haten of om van hem te houden. Je haat pas iemand die eigenijk veel op je lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Haat ligt het meest voor de hand om te noemen, maar heb ook wel eens onverschillig gehoord en dat vind ik ook wel kloppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HATEN! en de pest hebben aan, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haat? Of onverschilligheid. Denk eerder de eerste, het is ook een emotie, net als liefde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij onverschilligheid is het gevoel er juist niet, terwijl het in de kern volgens mij gaat om twee tegengestelde emoties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk afkeer. Je zou denken haat, maar haat is ook een soortgelijke emotie als liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afkeer voelen,onsympathiek vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde is puur iets tussen twee mensen.

Houden van is ruimer dan komen ook je kinderen familie en verdere lieve mensen bij.

Toegevoegd na 22 minuten:
Wat stom heb de vraag niet goed gelezen.! Mijn excuus.

"Vriendschap en kameraadschap.!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wat is het tegenovergestelde? Dat is de vraag.
Haten en afstoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haten je houdt ergens niet van.. dus je haat het,
liefde je houd ervan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat iemand je volstrekt koud laat.
liefde is een heftige emotie, en haat ook.
dat maakt ze verwant aan elkaar.
14 jaar geleden
Kwaad.Iemand wetens en willens kwaad doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet mogen. Of te wel ja haten of zo..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je niet kunnnen open stellen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het tegengestelde van liefde is angst... en van houden van is bang zijn...

De tegenpool is haat, maar net als liefde heb he bij haten ook een ander nodig... ik hou VAN jou of ik haat JOU...

Ik ben bang dat kun je heel goed zonder een JOU...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde en haat liggen dicht bij elkaar.
Haten dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind persoonlijk dat het tegenovergestelde hier bindingsangst is.. houden van is je helemaal geven, je persoonlijkheid toelaten in die van een ander.. het draait vooral om vertrouwen! vertrouwen geven en krijgen.. als je dit niet 'kan' dan heb je bindingsangst..bindingsangst is erger dan haat.. bij 'haat' laat je toe om een persoon zo dichtbij te laten komen (op de negatieve manier dan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haat tegenovergestelde van liefde?
Het kan ook dicht bij elkaar liggen, omdat je het ook kan haten dat je niet zonder die ander kan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat "haten" het tegenovergestelde is van houden van. Je kan ook beide emoties hebben voor eenzelfde persoon.

Ik denk dat het tegenovergestelde is, als je iemand alleen het slechtste toewenst. Dan heb je echt het tegenovergestelde bereikt. Er is niet echt een naam daarvoor. Het is niet hetzelfde als haat, want dan voel je nog iets. Maar bij het tegenovergestelde van houden van, hoop je dat iemand ergens in de goot beland en als het gebeurt laat het je koud.

Maar het blijft een meningsvraag denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het tegenovergestelde van liefde = haat.
Veel genoemd al, maar toch is het volgens mij zo. Liefde en haat liggen dicht bij elkaar, en je hoort vaak dat liefde om kan slaan in haat als de ene partner de andere iets ergs heeft aangedaan. En in die emotie van de haat doet men hele nare "hatelijke" dingen.

Het tegenovergestelde van houden van = een hekel hebben aan
En dan houden van in de ruimste zin van het woord, dus niet alleen houden van mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haat en walging lijkt mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Passiviteit en haat, en zelfvernietiging.
Zowel vernietiging van jezelf, de medemens en de aarde.
Passiviteit omdat je het allemaal niet meer interesseert.
Bovendien kies je voor het negatieve, omdat je het positieve haat.
Kies daar nooit voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hieronder citeer ik 1 Korinthiërs hoofdstuk 13 uit de Bijbel, het hoofdstuk over de liefde. Vooral in de tweede alinea kan je duidelijk zien wat de liefde is en wat niet. Dat zou je het tegenovergestelde van liefde kunnen noemen. Komt ie:

'Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.

De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.

De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten. Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben.

Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.'