Hoeveel procent van de Nederlanders zou een dna af moeten staan om 99,99? landelijke dekking te moet?

Van een familie is wellicht 1 dna al voldoende om de hele familie aan te wijzen als "hit". Ook al zit je maar in de buurt, je perkt dan de kring van mogelijke kandidaten wel erg in. Wellicht dat op basis van vrijwilligheid al een landelijke dekking bereikt zou worden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ plus, Veel mensen hebben geen idee wat een gigantisch karwei het opzetten van zo'n databank is. Er worden momenteel ongeveer 50.000 monsters/jaar verwerkt.
Dat kan met het huidige personeelsbestand en de beschikbare apparatuur dus ruim 300 jaar duren voordat er een databank is met 17miljoen profielen. Dat allemaal voor een inefficiënt systeem dat de rechtstaat aantast.
Putten uit een databank die hoofdzakelijk bestaat uit de profielen van (ex)criminelen of als het nodig is een verwantschapsonderzoek is goedkoper en efficiënter.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Joseph3p, Afgezien van het feit dat men de kring van mogelijke kandidaten niet kleiner maakt maar juist gigantisch uitbreidt, blijkt de dna-databank die sinds 2013 wordt bijgehouden en materiaal bevat van personen die om een of andere reden met justitie in aanraking zijn geweest, geen preventieve werking te hebben.
Om een landelijke dekking te bereiken dient men materiaal te verzamelen van de gehele bevolking. Na het verzamelen van het materiaal waar het DNA uit wordt geïsoleerd, moet de analyse nog beginnen, dat wordt op een veel later tijdstip gedaan. Op een bevolking van 17.000.000 mensen en het kunnen verwerken van 50.000 monsters per jaar, met de huidige apparatuur, is het NFI de komende 300 jaar van werk voorzien. Kosten meer dan één miljard euro.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De huidige databank bevat ongeveer 240.000 profielen van personen die met justitie in aanraking zijn gekomen. Dat is nog geen 1,5% van de Nederlandse bevolking. Waarom zou men de gegevens van ruim 16miljoen Nederlanders in de database erbij stoppen. De echte crimineel laat zich niet vangen via een databank, die zorgt er voor dat er via DNA van één van die andere 16miljoen onschuldigen een fake daderspoor gevonden wordt. Je perkt de kring van de mogelijke kandidaten dus niet in, integendeel je breidt de kring uit. Zij moeten hun onschuld gaan bewijzen. Dat gaat tegen de basisprincipes van onze rechtstaat in.
Reddie
5 jaar geleden
Dat kun je niet zo zeggen.
Stel je wilt van twee boeken kijken of ze hetzelfde zijn, maar zonder de hele tekst te vergelijken.
Wat je kunt doen is de tekst in stukjes knippen op de plaats van een spatie. Oftewel je knipt de tekst in losse woorden.
nu leg je alle tweeletterwoorden op een hoopje. En alle drieletterwoorden op een volgend hoopje. En alle vierleterwoorden, etc.
Van het tweede boek maak je ook van die hoopjes
Vervolgens vergelijk je die twee groepen hoopjes of ze een beetje gelijk zijn.
Als de hoopjes van die twee boeken duidelijk verschillend van grootte zijn weet je dat het twee verschillende boeken zijn.
Maar als de grootte van de hoopjes van het ene boek er ongeveer hetzelfde uitzien als de grootte van de hoopjes van het andere boek, dan zouden die twee boeken hetzelfde KUNNEN zijn. Maar dat hoeft niet.
Stel de hoopjes van de zesletterwoorden zijn gelijk. Maar dat betekent nog niet dat beide hoopjes dezelfde zesletterwoorden bevatten.
De enige conclusie die je kunt trekken is dat de boeken NIET gelijk zijn als de hoopjes van elkaar verschillen. Dit is precies wat ze bij DNA matching doen.
Ze knippen de streng van zo'n tien miljard letters van het DNA op bijvoorbeeld de letters ATA (de spatie in het voorgaande voorbeeld).
Vervolgens "leggen" ze de brokstukken (de woorden) op hoopjes gesorteerd naar lengte.
De enige conclusie die je kunt trekken is dat het DNA NIET gelijk is als de hoopjes van elkaar verschillen.
Zijn de hoopjes gelijk, dan kunnen ze nog steeds verschillen van letters. Deze manier van DNA matching werkt vrij snel, en kost ook niet zo veel opslagruimte. Het aantal hoopje is beperkt (in een boek komen geen woorden voor van meer dan 50 letters, dus 50 hoopjes (getallen) zijn voldoende. Per boek dus maar 50 getallen.
Als je boeken woordelijk wilt vergelijken heb je per boek al tegen de miljoen letters nodig.
En in het geval van DNA zo'n tien miljard letters. En als je alle letters van het DNA te pakken wilt krijgen ben je per DNA een dag bezig. Voor 17 miljoen Nederlanders dus 17 miljoen dagen.
En een opslagcapaciteit van 170.000.000.000.000.000 letters, oftewel 170.000.000 Gigabyte.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik heb het idee dat de vraag niet goed begrepen wordt. Als zijn vader DNA afgeeft en hij is de dader, dan zal er waarschijnlijk een match ontstaan. Gebeurt dat ook als zijn neef of zijn oom of zijn achterneef de dader is? Als dat het geval is, zou je in theorie veel minder dan 100% van de mensen DNA af hoeven laten staan. Even afgezien van praktische juridische politieke en financiële onwaarschijnlijkheden. De Britse DNA-bank telt bijna zes miljoen profielen, zo'n tien procent van de bevolking. Wanneer de Engelse politie een DNA-spoor in een nieuwe moordzaak checkt, rolt er in iets meer dan de helft van alle zaken een directe match uit. Vorig jaar kregen zo ruim zeshonderd verkrachtingen, bijna vierhonderd moorden en zo'n twaalfduizend inbraken direct een verdachte. De jongste cijfers over het succes van verwantschapsonderzoek in het Verenigd Koninkrijk dateren uit 2014: de 188 onderzoeken tussen.. https://www.trouw.nl/home/-verraden-door-het-dna-van-je-familie~a3de606bb/

Antwoorden (1)

Met 25% in een optimale situatie zou je dat makkelijk moeten halen. Even ervan uitgegaan dat je allemaal perfect familiesituaties hebt. Stel dat je steeds het DNA van een opa en oma neemt. Die opa en oma hebben 2 kinderen die elk ook weer 2 kinderen hebben (8 mensen in familie). Zou je die alle 8 sowieso eruit halen bij een DNA-onderzoek. Waarschijnlijk al meer (neven en nichten wiens DNA gevonden is zou ook al een match geven waarschijnlijk) dus het getal van 25% kan nog wel omlaag. Zeker als je ook nog bijzondere kenmerken meeneemt, dan kan je wel resultaten boeken tot in de 6de graad van verwantschap.

---
https://www.trouw.nl/home/-verraden-door-het-dna-van-je-familie~a3de606bb/

De kans om een familielid van de dader te ontdekken in verwantschapsonderzoek hangt ook nog af van de kenmerken zelf. Sommige zijn zeldzaam. Een familielid dat zo'n zeldzaam kenmerk ook heeft geërfd, valt snel op in het verwantschapsonderzoek. Bij de Rotterdamse tippelmoorden bijvoorbeeld tilde zo'n uniek kenmerk een ver familielid (zesde graads) boven de toevalsdrempel uit. Dat leidde uiteindelijk naar de verdachte. Heeft de moordenaar van Nicky een grote Limburgse familie, dan is de trefkans dus groter. En uiteraard geldt: hoe meer vrijwilligers er DNA afstaan, hoe groter die kans.
---

Een ander mooie waarde die deze bron geeft is de 10% welke 50% van de misdaden die onderzocht worden via DNA-profiel een match:

Profielen
Maar de Nederlandse databank is zeker niet groot genoeg om altijd een familielid te treffen. De Britse National DNA Database begint die kritische grens wel te bereiken. In het Verenigd Koninkrijk wordt bij elke aanhouding DNA afgenomen. Ook bij roekeloos rijden of een opstootje. En het DNA blijft in de databank, zelfs al blijkt iemand onterecht verdacht. In Nederland verdwijnt een profiel, afhankelijk van de zwaarte van het delict, na twaalf, twintig of dertig jaar.

De Britse DNA-bank telt bijna zes miljoen profielen, zo'n tien procent van de bevolking. Wanneer de Engelse politie een DNA-spoor in een nieuwe moordzaak checkt, rolt er in iets meer dan de helft van alle zaken een directe match uit. Vorig jaar kregen zo ruim zeshonderd verkrachtingen, bijna vierhonderd moorden en zo'n twaalfduizend inbraken direct een verdachte. De jongste cijfers over het succes van verwantschapsonderzoek in het Verenigd Koninkrijk dateren uit 2014: de 188 onderzoeken tussen 2002 en 2011 leidden naar 41 daders.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Overigens zou je met vrijwilligheid niet altijd even ver komen. Als een familie waarin veel criminelen zitten met z'n allen besluiten geen DNA af te staan, dan zit je al. Als je echter het DNA op zou slaan en zou mogen gebruiken van alle criminelen zou je veel verder komen. Criminelen hebben namelijk de neiging vaker crimineel gedrag te vertonen. Iets waar de Britse politie dus dankbaar gebruik van kan maken. In Nederland zal er dan vooral politiek/juridisch eerst wat moeten veranderen.